van alles en nog wat! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu van alles en nog wat! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

van alles en nog wat!

Door: Saskia Hoedemakers

Blijf op de hoogte en volg Saskia

09 Oktober 2012 | Finland, Helsinki

Hallo lieve lezers,

Er zijn weer genoeg leuke dingen gebeurd:

Design museum

Op 26 september ben ik met twee huisgenoten naar het designmuseum geweest. Helsinki is dit jaar World Design Capital. Het was een klein museum maar leuk om het eens te bezoeken. Daarna zijn we bij Fazer wat gaan drinken. Ik had een heerlijke mango smoothie en zij hadden lekker chocomelk. Als afsluiting van de dag zijn we naar een park geweest dat vlak bij het Centraal Station ligt. Daar ligt ook een meertje. Het was een heel mooie en zonnige herfstdag dus we hebben daar heerlijk wat gewandeld en leuke herfstfoto’s gemaakt. Toen we uitgewandeld waren was het al zo’n 6 uur en hadden we de middag niet beter kunnen benutten.

Stockholm trip

De volgende dag, op donderdag 27 september, ben ik samen met mijn Nederlandse huisgenoot Rosalie, naar de haven vertrokken. In deze haven lag de Viking Line op ons te wachten om met school lekker een weekend naar Stockholm te gaan. Het was echt genieten op de boot. De meeste van onze groep waren nog nooit op zo’n grote boot geweest en zeker niet voor een hele nacht. We hebben op de boot een lekkere hamburger met friet gegeten. Daarna hebben we een cocktail gekocht en hebben we de avond doorgebracht in de ‘Night Club’. Het was niet echt een club te noemen maar er was wel een groep die als Abba verkleed was en een Abba act opvoerde. Dat was leuk en er waren zo veel vreemde mensen op de boot dat we de hele avond onze ogen uitgekeken hebben. De meeste waren dronken. Dit had ik van te voren verwacht omdat we dit ook meegemaakt hebben op de boot van Tallinn naar Helsinki.

De volgende ochtend kwamen we om 10 uur aan in Stockholm. Daar is het dezelfde tijd als in Nederland. Omdat ik dit niet wist stond ik dus een uur te vroeg op! Maar dat geeft niks. Toen iedereen van de boot af was hebben we met de groep op de bus voor de sightseeing tour staan wachten. Na een uur vertelde onze begeleiders dat de bus niet meer zou komen opdagen en moesten we een taxi regelen om in ieder geval onze spullen naar het hotel te brengen. Ik vond het jammer dat de sightseeing niet doorging, vooral omdat we een uur voor niks gewacht hebben. Het was mijn tweede keer in Stockholm, bijna alles wat we bezocht hadden had ik al een keer gezien, maar gelukkig vind ik het nog steeds een ontzettend mooie stad ;)! ’s Avonds hebben we heerlijk bij een Thai restaurant gegeten. Het schijnt een van de beste uit de wereld te zijn volgens onze begeleidster. Het eten was in ieder geval erg lekker! En het restaurant zag er ook erg leuk uit. We zijn daar met 18 man wezen eten en we wilden allemaal apart afrekenen, daar waren ze natuurlijk minder blij mee haha. Na het eten wilden we naar een club gaan. Er was helaas geen club dicht bij het hotel dus hebben we uiteindelijk besloten om niet te gaan. In plaats daarvan zijn we op zoek gegaan naar een bar. Ook dat viel niet mee, maar we hebben er een gevonden en daar hebben we de dag gezellig afgesloten.

De volgende dag hadden we heerlijk ontbijt in het hotel. Ik heb er van geprofiteerd en dus lekker veel gegeten. Ik had pas bij het avondeten weer honger :). Daarna zijn we naar het Royal Palace geweest, daar hebben we een rondleiding gekregen. Het was een leuke rondleiding. Na het bezoek aan het Royal Palace hadden we nog eventjes zelf de tijd om nog door Stockholm te lopen en om 3 uur moesten we weer van het hotel richting de boot lopen. De boot vertrok om half 5 en dus zat onze Stockholm trip er al weer op. Gelukkig hebben we de avond weer lekker gezellig gedaan. Lekker gegeten, cocktails gedronken en er was een heel leuke band. Dus we hebben ook nog gedanst ;). Het was erg grappig omdat de boot echt heel erg heen en weer ging (het was denk ik slecht weer buiten), dus elke keer ging iedereen van links naar rechts en weer van rechts naar links. Ook was er op deze boot nog een kleine ‘club’. Dus we zijn toch nog uitgeweest deze trip! Na een ‘korte’ nacht zijn we zondagochtend (30 september) weer aangekomen in Helsinki.


Ice Landic Horse Riding

Op zondagmiddag 30 september hadden we ook een leuke activiteit op het programma staan. We zijn naar het Nuuksio National Park geweest om een ritje op Icelandic horses te maken. We hadden echt heel erg geluk met het weer. Ze hadden slecht weer voorspeld, ’s ochtends zag het er ook niet al te best uit, maar ’s middags scheen de zon volop! De meeste uit de groep hadden nog nooit op een paard gezeten, ik ook niet. We kregen een korte uitleg en daarna zijn we vertrokken. Het viel allemaal erg mee want we gingen heel erg langzaam en de paarden waren erg rustig. Op een gegeven moment kwamen we langs mooie stukjes natuur, dus dat was echt genieten!

’s Avonds waren we lekker moe. We hebben nog gezellig met zijn vieren (ik en Rosalie en twee andere Nederlandse meiden) eten gekookt en een brownie taart gemaakt. Dus ook die avond was weer goed afgesloten.

Verjaardag

In deze volgende week was op dinsdag 2 oktober mijn verjaardag! Ja ja, 20 jaar alweer! Ik had absoluut geen zin in mijn verjaardag maar het is een hele leuke dag geweest. Meteen om 0.00 uur (Finse tijd ;) ) hadden mijn huisgenoten ballonnen opgehangen, gezorgd voor lekkernijen en hebben we in vier talen verjaardagsliedjes gezongen en geluisterd ;). De volgende ochtend begon mijn verjaardag ook al meteen goed met een lesje Fins op 8.15! In de middag ben ik lekker met mijn huisgenoten sushi gaan eten in de stad. Daarna hebben we wat gedronken en zijn we weer naar huis gegaan. Toen we thuis kwamen verraste ze mij met een cadeautje: echt Scandinavische handschoenen. En een hele leuke verjaardagskaart met lieve verhaaltjes. ’s Avonds kwamen er in de gezamenlijke ruimte boven in de flat een hoop mensen. Deze ruimte had ik afgehuurd speciaal voor mijn verjaardag. Dat was ook erg leuk. Een geslaagde dag dus!

Chocolade fabriek

De volgende dag ben ik naar Fazer geweest. Dit is een chocolade fabriek. Fazer is het bekendste of populairste chocolade merk in Finland. Ik had echt heel erg veel verwacht van deze trip. Vroeger keek ik wel eens naar klokhuis, daar waren ze ook regelmatig in fabrieken. Daar liepen ze dan mee door de hele productie en je zag dan dus heel veel snoep liggen op de productiebanden. Helaas kregen we dit allemaal niet te zien, eigenlijk kregen we niets meer dan een film en een gang te zien. Ik denk dat mijn kinderlijke fantasie iets te veel naar boven was gekomen haha. We mochten wel onbeperkt snoep en chocolade eten. Helaas zat ik al redelijk snel vol! We kregen een goodiebag mee naar huis met een paar lekkere dingetjes. Ook heb ik in de winkel nog even wat chocolade ingeslagen, dit is namelijk goedkoper dan in de supermarkten van Helsinki.

Afgelopen weekend (5 oktober tot en met 7 oktober)

Vrijdagavond heeft onze Duitse huisgenoot Christine lekkere lasagne gemaakt. Daarna zijn we naar een ander appartement geweest waar ze een feestje gaven en daarna zijn we met een grote groep studenten uitgeweest.
Afgelopen weekend zijn we op zaterdag naar het Nationaal Park Nuuksio geweest. We hebben een wandeling van 4 kilometer gemaakt. Het park is heel mooi met een groot meer. Tussendoor hebben we dus ook even een pauze genomen om te kunnen genieten. ’s Avonds zijn we met een groep bij Vapiano gaan eten. Dit is een pasta/pizza restaurant. Het is helemaal niet duur en dus was het al mijn derde keer dat ik daar ben gaan eten. Voor mijn verjaardag had ik bonnen gekregen voor dit restaurant dus het was dit keer al helemaal goedkoop. We hebben de avond rustig afgesloten met de film Intouchables want zondag moest er eens wat voor school gaan gebeuren! Ik heb vanochtend mijn eerste tentamen gehad. Dit was voor het vak ‘Finnish for exchange students’, morgen krijgen we de resultaten maar dat moet helemaal goed zitten.
Vrijdag heb ik nog een tentamen, en op het tijdstip dat het tentamen begint… Landt Tom in Helsinki!!!! Gelukkig kan hij met een huisgenoot mee naar het appartement en hoeft hij niet lang te wachten daar ;). Mijn huisgenoot gaat namelijk haar moeder van het vliegveld halen. Tegen de tijd dat ze hier zijn ben ik hopelijk al bijna thuis :):):):):).

Dit was het weeeeeeeeeeeer!! Tot de volgende keer maar weer!!!!

  • 09 Oktober 2012 - 13:15

    Aimy:

    juhoeeee!! Wat een leuk verhaal weer!

    Alleeen ben je de grootste verassing op je verjaardag vergeten ;)
    hihi, spreek je weer snel meid!

    xxxx

  • 09 Oktober 2012 - 13:26

    Saskia Hoedemakers:

    Leukste verrassing op mijn verjaardag: skypen met mijn lieve vriendinnetjes! ;) Het was even lastig om mij achter de skype te krijgen ;) maar ik ben blij dat ik jullie even gezien heb :-D!!

  • 09 Oktober 2012 - 13:27

    Tom:

    Leuk verslag weer schat! tot vrijdag :-D xx!!

  • 09 Oktober 2012 - 13:36

    Sacha:

    Sassie!
    Klinkt echt allemaal superleuk!
    Heel leuk om weer een verhaal te lezen haha :)
    Veel plezier nog daar!
    xx

  • 09 Oktober 2012 - 13:38

    Lieke:

    Sas, wat is het toch heerlijk om jou verhalen te lezen. Over wat je eet en drinkt! Leuk! Zo te horen heb je het erg naar je zin. Veel plezier nog. Dikke kus x

  • 09 Oktober 2012 - 16:32

    Simone:

    Ik zeg 10 november naar de chocolade fabriek jum jum!!!!

    Nog precies 1 maandje, aftelluuhhh

    Xxxxx

  • 09 Oktober 2012 - 20:08

    Jos:

    Mooi verslag Saskia, het begint je steeds beter te bevallen bij die noormannen! Veel plezier en succes! En tot over een paar weken
    Jos

  • 10 Oktober 2012 - 10:05

    Ilona:

    Wat heb je toch weer veel ondernomen, nog heel veel plezier daar en succes met je tentamens! xxxxx

  • 10 Oktober 2012 - 10:05

    Ilona:

    Wat heb je toch weer veel ondernomen, nog heel veel plezier daar en succes met je tentamens! xxxxx

  • 11 Oktober 2012 - 11:42

    Femke:

    Liefie! Wat een leuk verhaal weer! Ik wordt er altijd helemaal vrolijk van :)
    En hoe je al dat eten beschrijft, daar krijg ik echt honger van =D
    Hoe is je tentamen gegaan? En alvast heeeeeu veeeeul plezier met Tom!!
    Dikke knuffel.

  • 11 Oktober 2012 - 17:35

    Renate:

    Hoi Sas, wel wat chocolade bewaren voor ons..Ik verheug me er op en ook op stockman. Succes morgen met je Engels examen! Veel plezier met Tom. Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 18155

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Transmongolie Express

29 November 2014 - 10 Maart 2015

First Backpacktrip: down under

14 Augustus 2012 - 22 December 2012

Erasmus Autumn Semester Helsinki 2012

Landen bezocht: