Holiday in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Holiday in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Holiday in Helsinki

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

30 Oktober 2012 | Finland, Helsinki

Hei, hei, hei, hei !!!!!!!!!

Het is al weer een week geleden dat ik lekker een week vakantie had. De tweede periode is inmiddels al in volle gang. Ik heb inmiddels al drie tentamens gehad (twee voor de vakantie en eentje afgelopen week), ik heb ze gelukkig allemaal gehaald! Deze periode zullen we het drukker krijgen met school, we moeten veel groepsopdrachten en projecten maken in verschillende groepjes.

In mijn week vakantie is Tom een hele week langs geweest, van vrijdag 12 oktober tot en met zondag 21 oktober. We hebben ontzettend veel leuke dingen gedaan. Vele hebben denk ik al veel foto's op facebook gespot.
We hebben veel bekeken in Helsinki. Op veel plaatsen was ik zelf na twee maanden ook nog steeds niet geweest, dus was erg leuk dat ik nu een week de tijd had om alles eens rustig samen met Tom te bekijken. Ik had wat wandelingen door de stad op internet gevonden en uitgeprint, dus op die manier hebben we veel van de stad kunnen zien. We zijn ook een keer in de Olympia toren geweest. Vanuit deze toren kon je heel Helsinki zien, dus dat is ook leuk om eens gezien te hebben. Verder hebben we een keer een tramtour gedaan. Er is hier een tram die ook als sightseeing tram rijdt, we hebben dus ruim een uur lekker in de tram gezeten, het regende die dag flink dus dat was een goed idee in de tram zitten. In deze tour hebben we maar een stop gemaakt, om de kerk in de rotsen te bekijken. Daarna kwamen we een chocolade winkeltje tegen, daar hebben we pure chocolade gekocht om chocolademelk van te maken.
Daarnaast zijn we ook nog naar twee eilanden in Helsinki geweest. Het eerste eiland is ook het bekendste eiland van Helsinki. Dit eiland heet Suomenlinna. Suomenlinna betekend Finse (Suomen) Stad (linna). Het is een oude Fortress (vesting), mooi eiland en vooral hebben we genoten omdat het heel erg lekker weer was. De zon ging langzaam lager en dat was echt heel leuk om te zien. We hebben veel leuke foto's kunnen maken. Het andere eiland waar we geweest zijn is het Seurasaari eiland, dit staat bekend om het open air museum en om de vele eekhoorns die op het eiland te bekennen zijn. Uiteraard kwamen wij om de eekhoorns te spotten. Ook hebben we leuke huisjes van het museum op het eiland gezien. De eekhoorns zijn zo tam. Ze moeten natuurlijk ook hun wintervoorraad aanleggen. Ik denk dat ze zeer blij waren met onze komst en onze hoeveelheid pinda's die we hebben uitgedeeld aan de eekhoorns. Ook waren er veel hongerige vogeltjes dus die kwamen ook steeds op onze hand om een nootje te pikken. Helaas vond ik de vogeltjes toch minder schattig dan de eekhoorns. Maar als je goed kijkt lijkt een eekhoorn zonder zijn zachte staart ook gewoon op een muis of een rat. Dus toch gek eigenlijk dat we die zo lief vinden en dat we niks moeten hebben van ratten en muizen ;).

Naast het verkennen van Helsinki zijn we ook twee dagen buiten Helsinki geweest, waarvan een dag zelfs buiten Finland, wooow. Een dag hebben we met twee van mijn huisgenoten een roadtrip gemaakt. Dit wilden we graag doen om een keer de natuur van Finland, het land van de duizenden meren te bekijken. We hebben zeker veel meren gezien en dus veel stops onderweg gemaakt en veel leuke foto's gemaakt. De natuur is echt zeker de moeite waard om ten minste een dag te bekijken en ervan te genieten. Zeker omdat ik hier vier maanden zit. Op de terugweg van de trip zijn we bij de stad Lahti gestopt. Deze stad zelf was niet zo veel bijzonders, maar daar hebben we het Skispringen gezien. Heel erg leuk. Ik wilde sowieso graag de baan (?) zien waar ze vanaf springen, maar toevallig waren ze ook aan het trainen. Erg leuk dus dat we dat gezien hebben.
De andere dag zijn we een dagje naar Tallinn geweest. Voor studenten is dit erg goedkoop met de boot (maar 19 EUR retour). Tallinn is een heel andere stad dan Helsinki, wel ook een heel mooie stad. Er zijn veel gekleurde huisjes en gezellige straatjes en oude en mooie kerkjes. In Helsinki heb je veel grote gebouwen en minder kleur, maar wel wat chiquer denk ik. Beide heel mooie steden maar erg verschillend. In Tallinn hebben we lekker geluncht en door de stad heen gewandeld. Ik wilde graag een souvenirtje kopen dus we hebben ook vele winkeltjes bekeken, maar ben zonder souvernir naar huis gegaan :(. Wel met een nieuwe fles Baileys!! Die is in Helsinki onbetaalbaar, dus die moest ik wel in Tallinn kopen :).

De hele vakantie week was er in Helsinki een activiteit aan de gang waarbij verschillende restaurants maaltijden voor 10euro aanboden. Hierdoor hebben Tom en ik veel restaurantjes bezocht! We zijn naar een Grillrestaurant geweest, we hebben lekker tapas op, we hebben burrito's bij de Mexicaan gegeten, we hebben sushi gegeten en dat was het dan geloof ik wel. Daarnaast zijn we de laatste dag dat Tom er was in een super top Fins restaurant gegeten. Ik heb er echt genoten en ik denk Tom ook. Het was heel erg leuk, je zat in een kelder en het was heel erg sfeervol met hout en oude meubels en dergelijke. De bediening was ook verkleed dat was ook leuk. Daarnaast was het eten echt super lekker. Tom heeft rendierenbiefstuk gegeten met aardappelpurree en ik heb een stoofpotje gehad met een aantal verschillende soorten vlees, ook met aardappelpurree. Was echt overheerlijk. We hebben samen een toetje gedeeld: blueberry pie met vanille ijs. Dit was een hele leuke afsluiting van de hele week en ik wilde graag een keer Fins eten en dat is dus zeker de moeite waard geweest.

Sinds die vakantieweek is het ook al aardig kouder aan het worden in Helsinki. Vrijdag is de eerste sneeuw gevallen!! Ik hoorde donderdag dat ze sneeuw hadden voorspeld, ik kon het eigenlijk niet geloven. Maar vrijdagochtend lag het er echt :D! Ik voelde me net een blij kindje. Ik had gepland om naar het zwembad en sauna te gaan vlakbij, maar eigenlijk had ik geen zin. Toen ik de sneeuw zag stond ik in no time buiten, klaar om naar het zwembad te gaan :D! Toch ieder jaar weer mooi, de eerste sneeuw. Ik heb ook meteen een foto naar thuis gestuurd en op Facebook gezet, was erg komisch want heel Facebook stond vol met foto's van iedereen hier met de eerste sneeuw. Afgelopen weekend was het ontzettend koud. Zaterdag heeft het de hele dag gevroren. . Deze week wordt het weer wat warmer (8 graden) maar er gaat geloof ik wel nieuwe sneeuw vallen. De klok is ook hier een uur terug gezet. Nu is het in ieder geval om half 6 al donker, maar dat zal snel nog eerder worden.
Dit weekend ben ik zaterdag met een groep meiden naar Tampere geweest. Deze stad ligt ruim een uur reizen met de trein van Helsinki. Het was een erg leuke dag. De stad zelf is niet zo heel bijzonder maar we hebben er een gezellige dag van gemaakt. We hebben door de stad gelopen en we zijn naar het Moominmuseum geweest. Vrijdag waren we uitgeweest. We hadden maar drie uur kunnen slapen dus we hebben in het Moominmuseum even bijgeslapen. Zaterdag avond ben ik met een aantal meiden naar twee barren geweest. Allebei erg leuke barren. Bij een bar hadden ze SUPER lekkere cocktails. Met heeerlijk verse aardbeien erin. Toen ze de drankjes op tafel zetten, rook je dat het helemaal vers was. En de smaak was dan ook echt super. Dat is echt zonder twijfel de lekkerste cocktail ooit. Hiermee wil ik graag mijn blog voor deze keer weer afsluiten.

Foto's zet is z.s.m. bij mijn blog.

MOI MOI
XXXXXXXXX
SASSSSSIIEEEE

  • 30 Oktober 2012 - 11:27

    Femke:

    Super leuk Sas!
    Ik geniet er elke keer weer van om het te lezen :
    Have fun nog de laatste weken (want zo kan je he al bijna noemen)
    Dikkeknuffel.

  • 30 Oktober 2012 - 12:00

    Jolien:

    Lieve sas,

    Wat is het toch altijd weer heerlijk om jou verslagen te lezen!
    Ik zie en lees dat je erg genoten hebt de week samen met Tom!
    En wat leuk, lekker al sneeuw'

    Geniet nog lekker Meis want voor je het weet is de tijd al weer voorbij!

    Dikke kus

  • 30 Oktober 2012 - 12:06

    Aimy:

    Heeee Sassiee!!!

    Wat een leuke blog heb je weer! Verhalen en foto's natuurlijk al gehoord en gezien, maar het is altijd leuk om het nog een keertje uitgebreid te lezen!!

    Jeetje, je bent alweer op de helft joh! En over een maandje kom ik je even vergezellen!!
    Brrr ik denk dat mijn koffer 22 november vol met dikke kleding zit als ik het zo hoor hahaha! ik heb er echt heel veel zin innnnn!!!

    Veel plezier morgen op de piratenboot! Ga lekker feestennnn!!

    xxxxxxxxxxxxxx

  • 30 Oktober 2012 - 13:52

    Renate:

    Ha Sas,

    Echt super leuk, die week met Tom. Vergeet niet een sneeuwpop te maken, he? Het is all bijna aftellen, maar eerst komen wij nog naar je toe. En Aimy natuurlijk! Ik heb er zin in.

    XXX

  • 31 Oktober 2012 - 11:30

    Ilona:

    Heey Sas, wat heb je toch weer een hoop gedaan zeg. Super leuk dat je zo'n gezellige week met Tom samen hebt gehad. Hier is het ook al weer een stukje frisser geworden, maar sneeuw daar kunnen we natuurlijk niet tegen op;) Ik wens je nog heel veel plezier toe de komende tijd en tot binnenkort! Xxxx

    Ps: ik heb gisteren mijn adviesgesprek gehad waarover ik je had verteld in de mail, en ik heb het gehaald=D Moest ik even kwijt haha

  • 03 November 2012 - 16:25

    Sonja:

    Hoi Saskia! Leuk verslag zeg. Knap geschreven hoor.
    Vriendelijke groet,
    Son

  • 06 November 2012 - 20:35

    Ludgard:

    Hallo lieve Saskia,

    Jammer dat we geen tijd meer hebben om ook even naar Helsinki te komen. Je schrijft zo enthousiast over Helsinki en omstreken, super! Ik was graag ook even gekomen . Veel plezier komend weekend !Ik zal aan jullie denken!! Ik vind het geweldig zo op afstand te volgen hoe het met je gaat.

    Heel veel groetjes van Ron en Luddie xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 18155

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Transmongolie Express

29 November 2014 - 10 Maart 2015

First Backpacktrip: down under

14 Augustus 2012 - 22 December 2012

Erasmus Autumn Semester Helsinki 2012

Landen bezocht: