Very Merry Christmas!! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Very Merry Christmas!! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Very Merry Christmas!!

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 December 2014 | Australië, Gold Coast

Hallo lieve iedereen!!

Drie weken geleden zijn Tom en ik vertrokken naar Australië en nu wordt het dan wel tijd voor een eerste update over onze eerste verre en lange trip! Met ons gaat het goed, soms pesten we elkaar flink maar we kunnen er hard om lachen, lekker melig. Ook hebben we de Australische koala's en kangaroos al gezien (nog geen wilde kangaroos) en vele andere leuke en mooie dieren.

De vlucht naar Melbourne ging super snel voorbij en ook hadden we maar twee dagen licht last van een jetlag (sochtends vroeg wakker en smiddags in het park in slaap vallen voor een paar uur).

We hebben ruim week in Melbourne en de Great Ocean Road doorgebracht en daarna zijn we van Melbourne naar brisbane gevlogen. Na 5 dagen brisbane hebben we met een tour drie dagen op fraser island doorgebracht. Na die trip zijn we met de bus van brisbane naar surfers Paradise gegaan (richting van Sydney) en daar zijn we nu (20 dec).

Eigenlijk was het plan om van Melbourne met een 'hop on hop off' bus via de kust naar Sydney te reizen maar dat bleek niet mogelijk te zijn en daarom hebben we spontaan een vlucht geboekt van Melbourne naar brisbane. En vanuit brisbane was het wel mogelijk om met een 'hop on hop off' bus naar Sydney te reizen.

Er zijn veel Engelse en Duitse toeristen hier. De meeste toeristen hebben een werkvisum en blijven voor ongeveer een jaar in Australië om de reizen en werken. De hostels zijn goed, meestal hebben we een kamer van 6 tot 8 personen en dan ontmoet je snel leuke mensen. Gelukkig slapen we er ook goed. Snachts is iedereen tot nu toe rustig.

Australië is ontzettend duur, dat wisten we al en iedereen weet het, maar toch is dat wel even wennen. Het maakt qua prijs bijna niet uit of je een goede maaltijd zelf kookt of ergens wat koopt maar qua gezondheid kun je af en toe wel beter koken ;-).

Ondanks de kerststemming in Australië groots aanwezig is, hebben we nog helemaal niet het gevoel dat het al bijna kerst is! De warenhuizen hebben hun etalages omgebouwd tot levende kerstverhalen, er zijn verschillende kerstpleintjes en overal worden de dagen tot kerst geteld.

Melbourne
In Melbourne en brisbane hebben we de standaard highlites gevolgd. Vanuit Melbourne zijn we drie dagen naar de great ocean road geweest via een surfschool. We hebben twee dagen surfles gehad met overnachting op een camping en de derde dag zijn we met een tour een stuk langs de Great ocean road gereden, tot aan de twelve apostles. Het waren echt drie super leuke dagen met een gezellige groep! Het surfen ging ook echt goed, veel beter dan van te voren verwacht. Tom en ik konden beiden al goed staan op het bord dus daarmee is de eerste stap voor het surfen gezet :-D!!

Brisbane
In brisbane zijn we met twee anderen van het hostel in brisbane naar een bierbrouwerij geweest. Daar kregen we een rondleiding en daarna veeeeeeel verschillende biertjes. Omdat we tot sluitingstijd bleven en de tap moesten schoonmaken hadden ze nog bier over wat ze anders moesten weggooien, dus heel erg vervelend allemaal dat we dat mochten opdrinken. In brisbane zijn we naar een kerstmarkt geweest, was leuk maar toch heeft de Europese kerstmarkt meer sfeer ;-). Verder hebben ze in brisbane street beaches, dat zijn zelf aangelegde stranden aan de rivier en daar hebben ze chloor in het water gedaan haha. Het is gratis toegang voor iedereen!

Fraser island
Het eerste wat we dachten toen we de vlucht naar brisbane hadden geboekt was: een tour naar fraser island. Fraser island is het grootste zandeiland van de wereld wat alleenmaar uit zand bestaat! Dat hebben we dan ook meteen geboekt in brisbane. We hebben gekozen voor de langste optie zodat we het best konden genieten van het eiland: drie dagen fraser island op een camping. Je kon ook kiezen voor een resort. Maar omdat je officieel de wildernis in gaat als je het eiland betreed en omdat het meer sfeer heeft vinden wij, hebben we voor de camping gekozen. In het begin vond ik, Sas, dat toch best wel eng dat we naar de wildernis gingen, vooral nadat de gids vertelde dat er mega veel slangen zitten waarvan vooral de meest giftige soorten.. Ook op de camping stond dat je op eigen risico de camping betreed en dat er slangen en ander wild het terrein kan betreden. Gelukkig, op een giftige kikker na die al meteen met een stok door de gids gedood werd, niks gezien, alhoewel het ook wel stoer was geweest als we een slang hadden gezien en dat zou ook goed zijn voor Sas haar angst tegen slangen. Alleen de dingo's hebben we veel gezien, dat zijn wilde honden die daar leven en daar wordt ook op het hele eiland voor gewaarschuwd. Gelukkig waren ze niet agressief en zelfs bang om ons te zien. We zijn met een jeep naar het eiland toe gegaan en op het eiland was ook de enige mogelijkheid om met een jeep te reizen (of lopend). We zaten in een kleine groep van 7 man en konden met zijn allen in een jeep. Het strand aan de zee wordt als snelweg gezien en daar rijden de jeeps zo'n 80 tot 100 km per uur! Op het eiland hebben we genoten van mooie meren, regenwouden en riviertjes die vanuit het meer naar de zee stromen. De zee was gevaarlijk om in te zwemmen vanwege de vele zandbanken, haaien, kwallen en weet ik wat allemaal nog meer! Vanaf een hoge rots hebben we haaien en schildpadden zien zwemmen en gave foto's gemaakt van de afgrond :-D!! Savonds hebben we lekker gebbqt op de camping. Een campvuur kon helaas niet doorgaan omdat het droogte seizoen was begonnen maar de gids had wel zijn gitaar meegenomen om gezellig muziek te maken! Een avond konden we de vele sterren kijken en de andere avond was er een storm met mega veel bliksemflitsen! Dus beide avonden waren goed te vermaken. Op de terug weg naar brisbane zijn we nog op verschillende stranden gestopt om wat coole foto's te maken.

Surfers Paradise
Na de fraser island tour zijn we begonnen met de hop on hop off tour van brisbane naar Sydney. Eerste stop is surfers Paradise en daar zijn we nu, nog maar een paar uurtjes haha! Surfers Paradise is een plaats aan de Gold Coast. Het is een populaire vakantiebestemming voor Australiërs. Er zijn veel resorts te vinden. We zitten in een leuk hostel waar we lekker hebben gebbqt. Gisteravond zijn we met het hostel naar een club geweest voor gratis entree en een gratis drankje (daar zijn we immers Nederlanders voor (we zijn er wel achter gekomen dat de Engelsen minstens zo 'gierig' zijn als er iets gratis is)). De club was niet bepaald onze stijl dus na het gratis biertje zijn we samen met een Engelse jongen naar een terras gegaan en daarna terug naar het hostel. Vandaag hebben we weer een surfles genomen om onze skills te verbeteren ;-). Was erg leuk maar ook heeeeeel vermoeiend de golven hier zijn veel groter en sterker dan aan de great ocean road!
Morgen gaat de bustrip verder met als volgende stop Byron bay!! Daar blijven we drie dagen en dan gaan we naar Newcastle daar blijven we met kerstmis, na kerst reizen we voor nieuwjaar naar Sydney! Daar gaat 80% van de mensen die we ontmoeten naartoe!! Amazing!!

Fijne kerst iedereen! Wij gaan hopelijk voor een witte (strand) kerst!

Veeeeeeeeel liefs!! Xxxxxx

P.s. Had eigenlijk verwacht nog niet zo veel te melden te hebben maar volgens mij hebben we toch best veel te vertellen zo :-D. Ciao!

• 20 December 2014 - 15:19

Aimy :

Heeee lieve sas en tom!!
    Wat een leuk verslag :D!
    Pff wat ben ik toch jaloers haha!
    Klinkt echt goed hoor! Op die giftige kikker na haha.
    En lijkt me ook gek om kerst in de zomer te gaan vieren! (Alhoewel het hier eerder herfst is dan winter, dus een witte kerst gaat er bij ons ook niet inzitten).
    Geniet er lekker van schatjes!!
    Xxxxxxxxxx

• 20 December 2014 - 15:41

Renate:

Ha Sas en Tom. Leuk verslag en al veel gezien! Gelukkig geen giftige slangen! Jammer dat we niet ff langs kunnen komen, iets te ver :P. Nog heel veel plezier met zijn tweetjes. Xxx

• 20 December 2014 - 20:27

Opa En Oma:

Leuk verhaal Saskia, zijn blij van je te horen en vooral zo uitvoerig!! Blijf dit vooral doen, jij kunt met je tien vingers heel snel een heel verhaal produceren, maar wij doen dat dan met een een vinger-systeem. We wensen jullie beiden nog een fijne en mooie reis en fijne feestdagen en.........komt weer goed naar nl.

• 21 December 2014 - 09:14

Wilma Deckers:

he Saskia en Tom,

Wat een belevenissen allemaal. Veel plezier nog.
    Fijne kerstdagen en een spetterend 2015

Jo en Wilma.

• 21 December 2014 - 09:43

Jolien:

Lieve Sas en Tom,

Wat een onwijs stoer verslag al.. En dit is pas het begin.
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan... en wat klinkt het allemaal gaaf!
    Het lijkt mij inderdaad ook heel apart on kerstmis aan de andere kant van de wereld mee te mogen maken, maar geniet er intens van want dit is iets wat je niet zomaar nog een keer mee zal maken!
    Ik kijk nu al weer uit naar jullie volgende verslag. Pas goed op jezelf en elkaar, hele fijne kerstdagen en alvast een mega goed 2015!!!

Liefs Jolien

• 21 December 2014 - 10:00

Saskia:

leuk!!
    Zat er echt op te wachten, op jullie ervaringen en verhalen.
    Al veel gezien zeg,jeee.
    Geniet van de kerst en zeker van het vuurwerk in Sydney!
    Is gonna be AMAZING!
    Xx

• 21 December 2014 - 11:05

Carla:

prachtig geschreven leuk dat alles zo leuk is is ook echt een lange vakantie geniet ervan en een hele fijne kerst denk aan jullie xxx (schoon) mamsie

• 21 December 2014 - 11:32

Lieke:

Ah wat hebben jullie al gave dingen gedaan en gezien. Geniet er van! En al vast een fijne kerst en een hele mooie start van 2015! Maar dat gaat vast goedkomen in Sydney!

Veel plezier xx

• 21 December 2014 - 13:53

Janneke:

Geweldig om jullie avonturen te lezen! Genietse daar en mooie & gezellige feestdagen toegewenst! Liefs Janneke

• 21 December 2014 - 22:14

Jos:

Hallo Saskia Tom, mooi verhaal, mooie avonturen, mooie omgeving en veel mooi weer.
    Ik heb net mijn regenjas opgehangen om te drogen.....
    Ik hoop nog veel mooie reisverslagen te mogen lezen.
    Veel plezier met het vervolg, geniet er van.
    Vele groeten en dikke kus
    Jos

• 29 December 2014 - 21:58

Annelies:

Hoi Saskia en Tom,
    Leuk om jullie vakantie verslag te lezen.
    Wij hopen hier op een paar dagen vorst en/of sneeuw, gelukkig bestaan er kunstijs banen.
    Geniet van het toerist zijn,
    groeten Annelies