Bangkok - Reisverslag uit Ban Hau Chang, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Ban Hau Chang, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Februari 2015 | Thailand, Ban Hau Chang

Bangkok

Hellooooooo,

Daar zijn we dan, in Thailand. Het derde en laatste land van deze bestemming. Nu ik begin met schrijven is het zaterdagochtend en de derde dag breekt aan. Hebben de afgelopen twee dagen Bangkok ervaren. Dat is wel even wennen als je net uit Nieuw-Zeeland komt waar de lucht super schoon is en waar het mega rustig is!! Ik vond toen we in Nieuw Zeeland waren het op sommige plekken nog drukker dan verwacht maar wat is het rustig vergeleken met Bangkok! Even omschakelen dus. Het is zes uur tijdsverschil met Nieuw-Zeeland en ook met Nederland. Heb wel beetje last van een jetlag. Ben nu de tweede dag al om half zeven klaar wakker en dat terwijl we vannacht rond 2 uur pas in bedje lagen. Tom niet, als het donker is slaapt Tom, en aangezien er geen ramen in onze kamer zitten denk ik dat hij gerust tot 3 uur smiddags zou slapen als ik hem niet wakker maak ;-).

Ons guest house zit in het district Bang Rak, dat ligt tegen het centrum aan. Volgens mij stond op booking.com dat het twee kilometer was. Maar dat is het niet. Wat is deze stad groot! Huge city!!! Waar moeten we in hemelsnaam beginnen? De lonely planet beschrijft Bangkok in zo'n 100 bladzijden als het er niet meer zijn. Nou goed, we dachten gister laten we dan maar kijken of het centrum op loop afstand is. Na twee uur lopen waren we volgens de plattegrond nog steeds niet op de helft.. Dan maar taxi aanhouden! De taxichauffeur zij dat hij ons voor 150B wel naar het centrum zou brengen. Eenmaal uit de taxi gestapt waren er twee tegenvallers. 1. 150B is een te hoge prijs, je moet de chauffeur via de meter laten rijden. 2. We waren niet in het centrum afgezet zagen we op de plattegrond. We waren nog verder van het centrum af. Nou dan maar nog een taxi aanhouden, en dan dit keer voor een goede prijs: voor 200B zijn we naar het centrum gegaan. Dus we zijn gewoon voor de tweede keer in een uur tijd afgezet terwijl we dat zelf ook wisten :-P hahaha. Maarja wetende dat 200B ongeveer 5,5 euro is konden we ons er ook niet zo heel druk over maken.

Eenmaal in het centrum hebben we een stuk van de route gelopen uit de lonely planet. En we waren inmiddels al best hongerig, hadden een klein banaantje ontbeten en al veel gelopen. Zijn daarom op zoek gegaan naar onze eerste echte Thaise maaltijd, jeeeeeeej eindelijk! Hebben gekozen voor lekker nasi met een omelet. En wat was het lekker, eigenlijk zo'n simpel en standaard gerechtje maar echt heerlijk. 40B was het. Dat zijn nog eens prijzen. 35B is ongeveer 1€. Na deze maaltijd hadden we genoeg energie om verder te lopen.

De lonely planet wandeling brengt je in het oude centrum van Bangkok waar vele tempels te vinden zijn. We waren niet echt gekleed om tempels binnen te bezoeken maar het bleek dat dat allemaal toch niet zo veel uitmaakt. Vele toeristen met korte jurkjes, broeken, hempjes en t-shirts konden op slippertjes de tempels bezoeken. Wij dus ook. Maar er zijn wel tempels waarbij je wel net gekleed moet zijn (armen en benen en voeten bedekt). Vanaf de tempel Grand Palace liepen we door naar de pier. Vanaf de pier vertrekken vele bootjes naar allerlei bestemmingen langs de rivier. Ook kon je tours maken met grote boten. We zagen een tour voor een uur voor 600B op een lelijke grote boot en hebben dan ook besloten om dat niet te doen. We waren eigenlijk ook wel een beetje klaar met lopen en hadden na twee tempels de tempels voor die dag al wel weer gezien ;-P. Wat dan te doen? In de lonely planet had ik gelezen dat je met de boot naar een markt kon gaan dat een stuk ten noorden van Bangkok lag. We zijn weer terug naar de pier gelopen en hebben daar een boot gepakt die richting het noorden voer. Op de pier is er geen touw aan vast te knopen welke boot je moet nemen. Maar gelukkig was er een Thaise man die daar was neergezet om alle vragen van de verwarde toeristen te beantwoorden en zo heeft hij ook ons naar de juiste boot verwezen. Je moet een kaartje op de boot kopen. De boot was echter zo vol als de sprinters van NS tijdens spitsuur dus dan weet je al dat er niemand gaat komen om kaartjes te verkopen. Dus een gratis bootritje! Op de boot kwamen we er achter dat we bij pier 9 waren opgestapt en de markt zou bij pier 30 zijn, dat zou nog wel even duren dan. Bij pier 13 stapten er veel mensen uit dus hebben wij besloten om maar achter deze mensen aan te lopen. En dat was gelukkig ook echt de moeite waard. Daar waar we waren is schijnbaar een super populaire Backpackers buurt (heet volgens mij Banglamphu) en de toeristische straat Khao San Road. Wij hadden er nog nooit van gehoord. En in die honderd bladzijden in de lonely planet was ik jet ook nog niet tegengekomen haha. Weet niet wat wij verkeerd doen. Maar goed per toeval dan toch terecht gekomen! In die buurt heb je vele barretjes, winkeltjes en weet ik wat allemaal. Heel erg leuk om door heen te lopen. Tom zei ook dat ie nu echt een vakantiegevoel had. Fijn he na twee maanden reizen, dat je dan eindelijk dat vakantiegevoel hebt ;-) hahaha. Tom weigert overigens om de reisverslagen te lezen dus ik kan alles over hem er in zetten wat ik wil :-D.

Toen we daar liepen was het al eind van de middag en hebben er heerlijk rondgeslenterd, drankjes gedronken, en uiteindelijk bij een restaurantje gegeten.

Tijdens het rondslenteren kwamen we een klein touristenbureautje tegen en ons oog viel meteen op een foldertje dat een fietstocht door Bangkok aan biedt. En die tour wordt aangeboden door ene Co van Kessel, hoe Hollands wil je het hebben in Thailand? We hadden al vele verhalen gehoord van anderen die in Bangkok een fietstocht hadden gedaan en hoe leuk dat was. We hebben meteen gevraagd of zij dat voor ons voor de volgende dat kon boeken. Fietstocht mèt boottocht was geboekt. Daarna verder rondgeslenterd en nog een tempel bezocht. Daar hebben we ook een kijkje in de tempel genomen. Een Thaise man kwam ons vertellen dat de tempel ging sluiten en dat we moesten gaan. We liepen allemaal naar buiten en deze beste Thaise man kwam meteen naar ons toe en vroeg of we de grote buddha al hadden gezien in de stad. We dachten eerst dat ie bedoelde of we de buddha in die tempel hadden gezien hahaha. Maar er is dus blijkbaar een grote buddha in de stad. Nee die hadden we nog niet gezien. Hij wilde meteen onze plattegrond om aan te kruisen waar die te vinden was. Die locatie stond niet op onZe plattegrond maar lag nog noordelijker. Ook vertelde hij dat de Golden Mount de moeite waard is om te bezoeken. 400 trappen omhoog en je hebt er 360graden uitzicht over de stad. Leuk dat hij dat aan ons uitlegde. Wij waren enthousiast. Toen zei hij dat we daar met de tuk tuk het beste heen konden gaan en wel met een tuk tuk met twee vlaggetjes. Deze zouden namen benzine van de overheid krijgen en daarom zou een rit van 3 uur maar 20B kosten (75 cent zoiets) en je zou niet naar winkeltjes gebracht worden waar ze je te dure spullen proberen aan te smeren. Later wees hij ons de uitgang van de tempel. Wij weer naar buiten, komt er meteen een tuk tuk met twee vlaggetjes aangestormd die precies weet waar we heen willen en dat hij voor 20B ons kan rondbrengen. Dat vertrouwde we niet, te duidelijk dat hij meteen aan kwam en precies de tempels opnoemde waar we volgens de Thaise man ook heen moesten. De tuk tuk man heeft ons nog een stukje gevolgd, maar na dat we nog een keer zeiden dat we niet meegingen gaf ie het op. Ben wel benieuwd hoe het was gegaan als we wel mee waren gegaan. Maar ja die 20B kan ook bijna niet kloppen zo goedkoop. Wel grappig, ik had al in de lonely planet gelezen dat we met tuk tuk niet mee moesten gaan als ze het aanbieden voor 10 of 20B, had ik nog tegen Tom gezegd en nog was ik er toch gewoon bijna ingetrapt!

Daarna zijn we maar lekker bij een restaurantje gaan zitten. Ja we hebben het er lekker van genomen. We waren zo'n 9 euro kwijt in het restaurant. Daar kun je in nieuw Zeeland nog maar net pasta en pesto voor kopen in de supermarkt, en misschien een fles water erbij. Ik heb een lekkere milde curry met garnalen op. Die milde curry was pittig genoeg. En voor Tom werd het een noodlesoep met garnalen.

Na het eten hebben we nog wat rondgeslenterd, winkeltjes gekeken en daarna de taxi naar guest house genomen. Waren best wel moe na zo'n lange dag en korte nacht! De taxichauffeur kende het adres niet en daarom hebben we ons maar bij een winkelcentrum laten afzetten. Het was best ver, moesten 90B betalen, dus dit keer wel met de meter gereden en stuk goedkoper! Het was nog zo'n 20 minuten lopen naar het guest house en toen waren we lekker moe en zijn lekker gaan slapen.

De volgende dag (gisteren) hebben we eerst de taxi genomen naar de Golden Mount. Goede tip van van die Thaise man opgevolgd ;-). Het waren veel treden die we op moesten lopen maar het was niks vergeleken met wat we in NZ omhoog hebben gelopen. Leuk om het uitzicht over Bangkok te zien. Je ziet een veel hoge gebouwen en tussendoor tempels en ook de woningen van de mensen. Daarna zijn we richting Chinatown gelopen. Hadden nog niet ontbeten en nergens stonden Engelse namen voor de gerechten, alles was in het Chinees of Thais, dus zijn we steeds maar doorgelopen. Op een gegeven moment was het tijd om naar Co van Kessel te gaan voor de fietstour, maar ik had inmiddels zo'n erge honger dat ik misselijk was. We moesten met de taxi gaan omdat het te ver lopen was. Het duurde en duurde maar met de taxi. Maar net op tijd kwamen we aan bij de fietstour en moest ik eht nog even eten kopen. Gelukkig stonden vlakbij wat kraampjes en hebben we lekker mais gekocht en wat gekke bbq snacks. Een van die snacks leek wel op kleine knakworstjes in bladerdeeg maar zo smaakte het natuurlijk niet haha. Eindelijk weer een volle buik (misschien zelfs iets te vol ;-P (het is ook nooit goed)) en klaar om te gaan fietsen!! We reden meteen door hele smalle gangetjes op een betonnenfietspad en het was echt een fietspad te zien aan de fietsjes die op het beton afgebeeld waren haha! Vanaf de eerste minuut vond ik het al helemaal fantastisch. Hele leuke Thaise vrouw die ons rondleidde, en ook Nederlandse woordjes kende zoals 'links, lechts, afstappen, pas op voor je hoofdje' en nog andere grappige uitspraken. We zijn onder andere door Chinatown gereden en hebben daar wat tempels gezien en een ziekenhuis. Vervolgens door allemaal andere leuke, gekke, drukke straatjes gefietst en zijn we met een Ferry naar de overkant van de rivier gegaan. Daar is de tour verder gegaan, daar wonen veel Thaise mensen en zij hebben de woonkamers soms buiten dus we zijn ook door veel woonkamers heen gefietst. Ook hebben we veel langs de rivier gefietst. Na een tijdje fietsen zijn we in zo'n lange smalle boot gestapt bij een van de vele canals langs de grote rivier. Met zo'n boot denk je lekker rustig door de canals te varen maar dat bleek niet waar. Met hoge snelheid werden we door de canals heen geleid. En als je dan ineens ziet wat voor motor er aan de boot hangt dan is het ook wel logisch. De motor was 150pk, zelfde kracht als een auto heb ik me laten vertellen. Super grappig toch. Ziet er echt lomp uit haha. Na deze boottocht zijn we ergens in een wijk uitgestapt om te lunchen. Wauw, wat was de tafel mooi gedekt zeg, zo veel eten! Dat hadden we echt nooit kunnen denken. Er was helaas ook veel over... Het was heel erg lekker. Ik weet niet meer wat we allemaal op hebben. In ieder geval rijst ;-). Daarnaast hadden ze ook een bord met een kip curry, twee verschillende soepjes (vlees of vegetarisch), noodlegerecht, en nog andere verschillende gerechten met kip ei en veel groentes. Aan het einde kregen we lekker ananas of watermeloen. Ik zat uiteindelijk prop vol, net zoals de rest. We zijn vanaf die lunchplek weer verder gefietst. Langs smalle fietspaden die aan de zijkant over de rivier heen gaan, goed uitkijken dus. Aan het einde van de fietstocht fietsten we langs floating markets, super mooi! Zo gaaf dat we dat gezien hebben. Ook hier moesten we weer goed uitkijken dat we niet van het fietspad af fietsten het water in. Na deze rit zijn we weer in zo'n smalle 150pk boot gestapt die ons eerst langs vele canals voer en uiteindelijk weer aan de overkant van de rivier heeft afgezet. We zijn toen weer terug gefietst naar de winkel waar het einde was van de helemaal fantastische fietstour! Ik heb er nog een leuk tshirt gekocht als souvenir en de medewerkers daar vonden dat ik zo bij hun kon gaan werken ;-). Ja graag!

Savonds hoefden we niet te eten zo vol zaten we nog van de lunch. We zijn nog door de 'hoofdstraat' van Chinatown gelopen en hebben uiteindelijk besloten om weer naar die backpackersbuurt te gaan. Dit is niet te lopen en hebben voor die keer besloten om met een tuk tuk te gaan. Hij wilde ons voor 200B brengen en zijn uiteindelijk voor 150B gebracht het was best een lang stuk, is denk ik nog te veel maarja wilde toch wel eens in een tuk tuk zitten! Die tuk tuks rijden hard!! Gaat veel sneller dan met taxi ;-). Kan me niet voorstellen dat ze goed opletten. In de bochten remmen ze ook bijna niet af. Maar goed we zijn er goed aangekomen ;-). Hebben bij een rooftop bar een biertje gedronken en hadden leuk uitzicht over de winkelstraat. Daarna ergens anders nog wat biertjes gedronken en waren toen rond 1 uur weer thuis denk ik. Nog even met het thuisfront gefacetimed was weer gezellie! En daarna lekker gaan slapen haha. De volgende dag (dat is nu inmiddels gisteren) zijn we met de trein naar Lopburi gegaan en daar zijn we nu! Morgen gaan we met de trein naar Chiang Mai. Dat is noord westen van Thailand, zo'n 10 uur (maar denk wel langer) met de trein.

Ik ga mijn best doen om jullie snel weer op de hoogte te houden!! Heeeeeel veeeeel liefs!!

• 08 Februari 2015 - 19:20

Renate:

Ha Sas (én Tom als hij het leest

• 08 Februari 2015 - 21:44

Aimy :

Hahahaha, als ik Tom was zou ik de verslagen maar lezen hoor. Ze zijn veel te leuk!!
    En zo herkenbaar met die oplichterijen! Vooral dat je er achteraf om kunt lachen! Super leuk om te lezen weer!
    Geniet er nog flink van!! Ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhalen!

Dikke knuffel!

• 09 Februari 2015 - 18:10

Saskia:

jee dat is wel een cultuur shock zeg!
    Van het mooie schone rustige NZ naar Bangkok!
    Leuk die uiterste!
    En idd ook wel fijn dat iemand na 2 maanden eindelijk vakantiegevoel heeft haha!
    Ik weet niet hoe lang je nog hebt,maar geniet maar lekker verder!!XX

• 09 Februari 2015 - 22:47

Loes :

Saskia
    heb je verslagen gelezen vindt ze heel mooi en leuk om te lezen
    Geniet ervan pas goed op.elkaar warme groet oud collega loes kassa muts hi hi