Thailand deel 2! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Thailand deel 2! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Thailand deel 2!

Door: Sas

Blijf op de hoogte en volg Saskia

28 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Sawadee!!

Helaas lukt het me toch niet om jullie regelmatiger op de hoogte te houden. Het lukt me elke keer niet om het verslag online te zetten. We hebben nu nog maar ruim een week te gaan en zijn dan ook al behoorlijk gewend aan Thailand! Wat toch wel een toeristisch en westers land lijkt maar wel heeeeeeel leuk en mooi. Ik ga nu vast zeggen dat ik zeker nog een keer terug ga om nog meer te bekijken en dan vooral de minder toeristische gedeelten wil opzoeken. En ook ben ik nu benieuwd naar andere Aziatische landen. Maar goed ik zal jullie even bijpraten over het Thailand avontuur.

Tijdens onze trip in Bangkok hadden we al besloten dat twee dagen Bangkok wel genoeg zou zijn. Daarom hebben we vast in Bangkok een guesthouse geboekt voor een nacht in het plaatsje Lopburi. Op zaterdagochtend 7 februari hebben we uitgecheckt bij ons guesthouse in Bangkok en hebben ons met de taxi bij het station laten afzetten, nog afvragend of dit niet erg lui was als backpackers zijnde. Maar bij het station zagen we vele backpacks uit de taxi tevoorschijn komen en het was toch niet te lopen vanaf het guesthouse. Dus wij zijn geen luie backpackers.

Op het station hebben we een treinkaartje gekocht naar Lopburi in de derde klas, 50B per kaartje, zo'n 1,5€. We hadden nog niet ontbeten maar we hadden nog dik een uur de tijd voordat de trein vertrok. Er was een foodcourt aanwezig op het station (foodcourts zijn trouwens erg populair in Aussie en Kiwiland, wij hadden dat nog nooit zo gezien). Meteen bij het eerste keukentje hebben we eten besteld en daar hadden ze precies waar ik zin in had: fried rice with chicken and egg. Fried rice is trouwens nasi, ik wist dat niet, misschien dom, dat weet ik ook niet haha. Voor Tom werd het een soepje met weet ik niet meer wat er in. Bij het afrekenen hadden we couponnetjes nodig die we bij de ingang van het foodcourt konden kopen. Allebei lekker genoten van het ontbijtje en klaar om te gaan, maar we moesten nog even wachten.

De trein vertrok om 12.45 en dat was ook de tijd die op het kaartje stond, mooi op tijd dus. In de trein hingen veel ventilatoren aan het plafond en alle raampjes stonden open. De trein reis zou twee en half uur duren, uiteindelijk duurde hij drie uur. De deuren van deze trein bleven openstaan tijdens de rit. De trein rijdt niet zo hard, dat kan niet omdat het spoor dat niet aankan en de trein zelf misschien ook niet. Onderweg zie je veel mensen lopen op het spoor. In de trein lopen veel mensen langs die eten en drinken verkopen. Er kwam een Thaise man naast mij zitten en hij was al wat ouder maar sprak best goed Engels. Hij ging ook naar Lopburi en vanaf daar met de bus naar zijn woonplek. Hij vertelde ons zo nu en dan wat, soms verstonden we er helemaal niks van maar dan lachten we en zeiden ohh jaa. Op een gegeven moment zeiden wij dat er zo veel mensen eten verkochten en hij vertelde dat hij op elk station wist met wat voor eten de mensen zouden instappen. Bij het eerstvolgende station zouden ze klaar staan met coconut ijsjes voor 5B. Toen we even later bij het station aankwamen begon hij te lachen en wees naar buiten: LOOK!! Haha was erg leuk. Wij hebben een lekker ijsje gekocht voor 5B was heerlijk.

Rond een uur of vier kwamen we aan in Lopburi. Hadden het lekker warm van de treinrit en een houten kont van het zitten. We hadden zelf in gedachten om de volgende avond de nachttrein naar Chiang Mai te nemen (noord west Thailand) en wilde vast kaartjes kopen. Helaas zat die trein helemaal vol en hebben besloten om een dag later, maandag, sochtends om half 11 de trein te nemen en hebben meteen kaartjes gekocht. Omdat het een lange rit is (10 uur vanaf Lopburi) kun je ze het beste vooraf kopen zodat ze een stoel voor je kunnen reserveren.

Nadat we de tickets hadden zijn we naar het guesthouse noom gelopen (aanrader in lonely planet). Lopburi is een van de oudste steden met verschillende oude ruïnes, vroeger was het een belangrijke stad in Thailand. Naast de tempel ruïnes zijn het de apen die zich laten zien in het stadje en om de ruïnes heen. Ik was stiekem een beetje bang dat de apen al bij het station zouden rondhangen en erg brutaal zouden zijn. Gelukkig zagen we vanaf het station naar het guesthouse nog een aap. Het guesthouse lag op een leuke en centrale locatie makkelijk van alle bezienswaardigheden af. Er zat ook een bar en restaurant bij. De kamer zag er erg netjes uit. Omdat wij de trein nu pas maandag ochtend zouden nemen ipv zondag avond hebben we meteen een extra nacht geboekt. Dit was gelukkig mogelijk. De mensen van het guesthouse waren erg aardig, het is een veel meer relaxte sfeer dan in Bangkok vind ik. Lieten ons meteen op een plattegrondje zien waar we heen konden gaan.

Als eerst zijn we natuurlijk naar een tempel ruïne gegaan waar de apen te vinden waren. En er zaten veel apen. Mensen verkochten eten en zakjes limonade om aan de apen te voeren maar daar hadden we geen behoefte aan. Volgens mij moet je best goed uitkijken met die apen en gekke ziektes die ze misschien meedragen. Er doorheen lopen vond ik al spannend genoeg ;-). Ondanks ik geen eten bij me had, had ik plotseling toch ineens een aap in me been hangen. Maar omdat ik zo schrok en er ook een gilletje kwam was de aap meteen weer weg haha. Vond het maar niks, hele tijd zenuwachtig om mij heen kijken of een aap op me af zou springen. Ander mensen die wel apen wilde voeren hadden dan ook apen op hun hoofd zitten, schouders en weer ik het allemaal. Nee dank u, voor mij niet hoor. Wel grappig dat er zelfs zakjes limonade aan apen uitgedeeld werden. De apen maakten een klein gaatje in het zakje en konden zo dat limonade uit het zakje zuigen. Later hing nog een klein aapje aan Tom zijn tas. Dat was wel leuk, was ook niet aan zijn been of iets. En konden er nog even een foto van maken ook haha. Daarna had ik weer een aap aan mijn arm hangen, weer schrok ik met een gilletje en aap was meteen weg. Toen vond ik het wel weer genoeg en zijn we naar de volgende ruïnes gegaan. Erg mooi om te zien allemaal en bizar dat sommige nog zo groot zijn en goed in tact lijken.

Savonds hebben we besloten om echt Thais te eten. We hadden al veel tafels en stoelen gezien langs het spoor met vele eetkraampjes en zouden eens kijken wat er voor ons tussen zat. Bij het eerste kraampje dacht ik BBQ worstjes te zien, lekker, die hebben we gekocht. Super taaie korst en wat bleek, er zaten doorzichtige noodles in. Geen BBQ worstje dus. Ik vond het niet zo lekker vooral omdat die omhulsel zo ontzettend taai was en ik überhaupt niet wilde weten wat het eigenlijk zou zijn,. Tom vond het best wel lekker. Daarna hebben we bij een ander kraampje een maaltijd gegeten. Hebben aangewezen wat we wilde en konden kiezen of je dat in soepvorm wilde of met rijst. Hebben allebei voor rijst gekozen. Het was een simpel gerechtje maar wel lekker. Volgens mij was het met soort soja saus en het smaakte een beetje als een wokmaaltijd bij het wokpaleis in Rosmalen hahaha. Maar wel lekker dus. Uiteindelijk voor 100B gegeten en gedronken, lekker goedkoop dus. Daarna bij het guesthouse nog even een biertje gedronken en toen merkte ik dat ik ontzettend moe was. Zijn lekker vroeg gaan slapen. Ik rond half tien en Tom wat later. Een bekend Thais biermerk heet hier Chang en dat betekent olifant. Ik vond het bier etiket zo leuk dat ik er twee heb verzameld haha.

De volgende ochtend zijn we als eerst naar de ochtendmarkt geweest. Daar wordt veel vlees, vis en groente verkocht. Maar dat vlees en vis dat stinkt zo erg. Wij kunnen ons niet voorstellen dat het vlees er in Nederland zo open en bloot bij ligt in de warmte en dat we dat dan kopen haha.

We hebben lekker ananas gekocht als ontbijtsnackje. Vanaf de ochtendmarkt zijn we via wat ruïnes en Chinese tempels die we nog niet gezien hadden naar een andere markt gelopen. Daar werden ook gerechtjes gemaakt en verkocht en kleding en ander spul. We hebben als tweede ontbijtsnack een bakje met zo'n zes kleine spiegeleitjes gekocht. Zouden dat kwarteleitjes zijn? Daarna hebben we nog ergens ook een maaltijd gekocht. Zag er lekker uit. In het begin eigenlijk geen idee wat het was. Later zagen we dat er een mengsel met mosselen op de plaat werd gegooid en daar werden nog eieren overheen gegooid. We kregen er taugé bij en dachten dat er zoet zure saus bij zat maar die bleek toch best pittig. We vonden het allebei erg lekker. Het was pas een uur of half twaalf maar het was zo warm dat we weer even terug zijn gegaan naar de guesthouse om even bij te komen van de hitte onder het genot van een lekker smoothie. Na een uurtje zijn we weer het stadje ingelopen en na een uur hadden we alles gezien en zijn weer terug gegaan naar het guesthouse. Om vier uur gingen we via het guesthouse mee met een bat cave tour. Hiervoor hadden we 350B pp betaald maar omdat er nog zeven anderen meegingen was het maar 200B pp en kregen we 300B terug, relaxed.

Als eerst werden we ergens bij een soort tempel afgezet. Er was een soort berg waar bijna bovenaan een hele grote buddha stond. Om die van dicht bij te zien moesten we veel trappen op, dit keer wel heel zwaar en stijl. Het was zo'n tien minuten omhoog lopen. Beneden liepen er veel pauwen rond op de plaats en veel witte eekhoorntjes. Daarna zijn we bij een meer gestopt om te zwemmen. Niemand ging zwemmen. Als laatst gingen we dan naar de bat cave waar we bij zonsondergang duizenden vleermuizen de grot zagen verlaten om te gaan jagen. Was leuk om te zien. In de verte zag je hele zwermen vleermuizen vliegen. Dit duurde denk ik een kwartier, ongelooflijk hoeveel vleermuizen er in zin grot zitten. Inmiddels was het helemaal donker en nadat onze chauffeur al voor de tweede keer toeterde zijn we maar met zij alle weer terug gelopen naar het busje om terug te gaan naar het guesthouse.

Die avond hebben we lekker bij het guest house gegeten. Je kon daar namelijk schnitzel eten en na drie dagen rijst was Tom wel toe aan een stuk schnitzel ;-P. Maar toch heeft hij die schnitzel weten te weerstaan toen hij zag dat je voor twee personen verschillende Thaise gerechten kon bestellen. Daar was ik ook voor in dus dat hebben we gedaan. We kregen curry met varkensvlees, gemixte Thaise salade, gewokte mais en andere groente met kip, gefrituurde uienringen en lekker fruit (drakenfruit, papaya en banaan). We zaten lekker vol maar heerlijk gegeten. Ook lekker Chang bier gedronken.

De volgende dag (vandaag, 9feb) hebben we bij het guest house Westers ontbeten (yoghurt met muesli en fruit en BLT sandwich voor Tom). Daarna hebben we de trein gepakt van half elf, hij kwam om elf uur. Op dit moment zitten we nog steeds in de trein. Volgens schema komt hij om 20.30 uur aan, maar dat gaat hem denk ik niet worden. In de trein waar we nu in zitten is het mega koud vanwege de airco en we krijgen ook eten! Dat wisten we helemaal niet, maar wel een leuke en lekkere bijkomstigheid hihi. Bij het gerecht vanochtend zaten er gekookte eieren bij in zo'n soort aluminium zakje. Ze smaakte niet zo als gekookte eieren in Nederland, we waren er niet zo'n fan van haha.

Chiang mai
Hoewel we het niet hadden verwacht, de trein kwam om half 9 aan in Chiang Mai! Super geweldig. Het was een lange rit. Zijn met de taxi naar Libra guesthouse gegaan dat we al geboekt hadden. Wij hebben volgens mij nog geen een keer in de plaats zelf naar een slaapplek gezocht maar boeken toch in de ochtend of dag ervoor vast wat via internet. We hadden geen zin meer om uit te zoeken of het guesthouse op loopafstand zou zijn van het station. Met de taxi kwamen we er achter dat het niet op loopafstand was. Ons guesthouse ligt in het oude centrum van Chiang Mai.

We hebben savonds een noodle soepje gegeten in de stad. Verbazen ons er nog steeds over hoe lekker de gerechten zijn die je aan de straat kunt eten en vooral ook hoe goedkoop. Daarna hebben we ergens wat informatie gevraagd over trekkingstochten. We hadden in de lonely planet gelezen dat het vanuit Chiang Mai erg populair is om een trekkingstocht te maken en wilde dat dan ook graag gaan doen. Zo'n tocht is twee of drie dagen waarmee je met een groep en gids de jungle in trekt en ook naar 'Hill-tribe' dorpjes gaat en daar de lokale bevolking leert kennen. Bij die tocht zit vaak ook een olifantenrit bij. Omdat er zo'n rit bij zat vonden we het lastig te kiezen waar je een goede tocht kan doen. We hebben veel verhalen gehoord dat de olifanten mishandeld worden en dus een slecht leven leiden. Daar wilden we niet aan mee doen. Bij een operator mochten we wat foto's maken van de verschillende tochten zodat we er hoed over na konden denken. Hij was niet opdringerig. In de verschillende tochten van hem waren ook grote verschillen in prijzen van 1500B tot 5500B allemaal voor drie dagen. Die verschillen in prijzen zat hem in het trainingskamp wat bij de 5500 wel was en 1500 niet. Bij 1500 krijg je een rit op een olifant met een zitje er op ( hoeft niet slecht te zijn, maar kan helaas wel). Na even met die man gepraat te hebben zijn we naar het guesthouse gegaan.

Valt me op dat je sochtends veel lawaai hoort (was in Lopburi ook) ben daarom vaak vroeg wakker. Zoals gewoonlijk Tom niet.

Die ochtend hebben we kennis gemaakt met de eigenaressen van het guesthouse, drie zussen, wat zijn ze aardig en grappig! Echt heel erg leuk. Wilde meteen aan ons laten zien waar we heen konden in stad en welke markten wanneer en waar te vinden zijn. Daarnaast bieden ook zij trekkingstochten aan. Met deze toch ga je een nationaal park in, daar lopen olifanten vrij rond en kun je ze gaan zoeken. Deze olifanten hoeven dus niet meer te werken. Ook loop je door de jungle heen en slaap je savonds de bevolking die daar woont. We hebben het meteen geboekt. Er kwam ook iemand langs die de dag ervoor terug was gekomen van een tocht via het guesthouse en was ook heel enthousiast dus dat geeft meteen een goed gevoel. Ook heeft het guesthouse ons geholpen met hoe we naar Pai zouden gaan, daar wilden we namelijk de volgende dag heen gaan. Een minivan was vanaf het guesthouse uiteindelijk goedkoper en sneller en zij hebben die voor ons geboekt.

Die dag hebben we in Chiang Mai fietsen gehuurd (2 voor 80B nog geen 3€) En hebben eerst ergens lekker ontbeten. Het was een echt Thais restaurantje (zo'n restaurant ziet er totaal niet uit als een restaurant in Nederland). Er staan gewoon simpele tafeltjes met plastic stoeltjes maar je zit wel overdekt in plaats van aan de straat. En het ziet er echt gezellig uit. Kan het eigenlijk niet goed omschrijven. Lijkt gewoon of je bij mensen thuis zit maar dan wat grotere ruimte. Daarna wat tempels in het oude centrum bekeken en vervolgens door naar een dagmarkt in de buurt van China town. Daar lekker rondgeslenterd en daarna weer even terug naar het guesthouse. Op die dagmarkt werd vooral Chinees eten verkocht en nog wat kleding.

Savonds met de fiets naar de avondmarkt (nightbazaar) gegaan. Was precies zoals we gehoopt hadden, lekker toeristisch met bij elk kraampje dezelfde troep maar toch zou je de hele markt willen leegkopen. Alle toeristen hier lopen ook in dezelfde kleding haha! Hebben heerlijk lang rondgeslenterd lekker onderhandeld en zijn dan ook veel spullen rijker. Ook weer heerlijk gegeten op een pleintje met allemaal eetkraampjes. Hebben vier gerechtjes gekocht: garnalen loempia, kleefrijst met mango, gefrituurde kip met limoenmayonaise en dim sum. En een lekker Chang biertje erbij. Heerlijk, hebben er nog over gehad wat het lekkerst was maar konden niet echt kiezen. Uiteindelijk besloten dat de rijst met mango toch wel een goede eerste plek was. Daarna weer lekker verder gewinkeld. Ben benieuwd of we goede onderhandelaars zijn. Ik krijg toch wel snel medelijden met de mensen maar dat is juist niet de bedoeling haha. Achja het kost allemaal niet veel in ieder geval. Uiteindelijk was het geld op en zijn we teruggefietst naar ons guesthouse.

Pai
De volgende dag moesten we vroeg op staan, om 8 uur zou de minivan ons ophalen om ons naar Pai te brengen. Ook hadden we de vorige dag was gebracht die om 7 uur sochtends klaar zou zijn dus die moesten we ook ophalen en opvouwen. De was rook echt super lekker en.. Was al opgevouwen! Super geweldig. Nu al 10000000x beter dan wassen in hostels of op campings wat echt tijd kost en veel te duur is. Uiteindelijk kwam er om 9 uur niet een minivan ons ophalen maar een taxi. De taxi's in chiang mai is gewoon een grote bak achterin de wagen waar twee bankjes tegenover elkaar staan en waar je lekker met zijn alle tegen elkaar aan geplet zit. We dachten zouden we nou hier mee naar Pai gaan? Net toen we dachten dat er niemand meer bij kon moesten we nog even plaats maken voor vier andere mensen.. Haha. Gelukkig werden we op het treinstation afgezet en werden we daar naar de minivan gewezen. Super luxe ding. Allemaal toeters en bellen in de auto die ik nog nooit gezien had. Vet chille stoelen. Dat beviel ons wel. Na drie uurtjes waren we al in Pai. We kwamen aan in een hele drukke straat. En in die straat zat ook onze guesthouse. Hoefde gelukkig niet ver te lopen in de hitte met backpack. Weer hele aardige mensen in het guesthouse. Ook weer super netjes zag het er uit. Hadden voor een nacht geboekt, helaas had ze de volgende nacht geen plek. Nadat we onze spullen hadden gestald in onze kamer zijn we lekker in Pai gaan rondslenteren. Pai is een klein plaatsje (denk vijf straten) en het is super relaxed. Een echt hippie plaatsje. Alles is in Pai 'in love' haha. Aan het einde van de straat waar ons guest house zit kwam je uit bij een rivier met een bruggetje van bamboe. Aan de overkant van de rivier had je super leuke hutjes van bamboe waar je kan overnachten. Eenmaal bij een van de recepties uitgekomen hebben we gevraagd wat het kost en meteen voor de volgende nacht gereserveerd! Super leuk! Maar goed dat het guesthouse geen plek meer had ;-).
Daarna lekker verder rondgeslenterd en ergens wat gegeten. Hadden het er over dat het allemaal nog niet erg pittig was wat we tot nu toe hadden.

Tot we het eten daar kregen... ;-). Bij mij zaten er een paar stiekeme pepertjes verstopt die echt flink heet waren en Tom zijn curry was ook pittiger dan we tot nu toe gehad hadden. Savonds hebben we over de markt rondgelopen en lekker verschillende hapjes gegeten van de vele kraampjes.

De volgende dag hebben we eerst onze backpacks in de country huts gedropt en even lekker in de hangmat gelegen. Daarna hebben we in Pai een scooter gehuurd en hebben een route gereden die door het guesthouse werd aangeraden. Was zo'n 30 kilometer in totaal. Het was erg druk bij de scooterverhuur, iedereen gaat hetzelfde doen in Pai haha. Tijdens de route kwamen we grappige stops tegen: Coffee in love en Strawberries love en vele hutjes waar je kon overnachten ook in love. Alles is love in Pai. Je had steeds mooi uitzicht op de bergen die om Pai heen liggen. Verder ook naar een paar mooie watervallen gereden, die liggen wat meer afgelegen en dan rijdt je ook langs die Hill tribe villages waar je de lokale bevolking tegenkomt. Deze mensen probeerde vooral marihuana aan ons te verkopen. Maar niet gelukt helaas pindakaas. Bij die watervallen kon je zwemmen maar oh wat is dat water koud. Alleen met je voeten er in ben je al helemaal afgekoeld. Er waren wel een aantal bikkels die voor een stoere foto het water in gingen. Wij niet.

Vlakbij Pai is er een hoge buddha, daar zijn we helemaal omhoog gelopen omdat je mooi uitzicht zou hebben over de hele vallei. Helaas was het mistig (denk smog) en kon je het niet zo heel erg goed zien. Maar in ieder geval weer een goede work out gehad.

Savonds weer naar het marktje geweest en weer lekkere hapjes op. De volgende dag hele dag weinig gedaan. Ik voelde me ook niet lekker. Denk last van de warmte en het Thaise eten. Eigenlijk wilde we nog maar het plaatsje Mae Hon Song gaan maar de minivan zat al vol en een gewone bus die er vier uur over doet zonder airco hadden we geen zin in. Dus hele dag lekker van de hangmat genoten. Smiddags heb ik ff een flinke bak fruit op, erg lekker en heel veel. Dat hielp wel, daarna voelde ik mij weer wat beter. We hebben in ieder geval lekker in de hangmat gehangen.

Terug naar Chiang Mai
De volgende dag, inmiddels zaterdag 14 februari, weer terug naar Chiang Mai met de minivan. We zijn weer naar hetzelfde guest house gegaan als waar we voor Pai geslapen hebben. Toen we aankwamen bij het guest house hebben we gevraagd of zij ons konden helpen met het boeken van treintickets naar het zuiden van Thailand, dat gaat niet online. We hadden in gedachten om vrijdag 20feb naar Ko Tao te gaan en dan kom je za 21feb daar aan. Dat konden ze wel maar we moesten dan eerst zelf een vlucht naar Bangkok boeken. Oke vlucht geboekt. Daarna belde zij voor een aansluitende nachttrein naar het zuiden van Thailand, bleek ng maar 5 plaatsen en om de een of andere reden kon zij dat dan niet voor ons regelen dus moesten we naar het treinstation van chiang mai gaan. Dat is niet op loopafstand. Konden taxi nemen. Maar hadden bedacht dat we tegenover guest house een fiets konden huren dat zou een stuk goedkoper zijn. Wisten alleen niet hoe lang het fietsen was. Viel uiteindelijk mee, denk tien minuten of kwartier. Super gevaarlijk volgens mij om op die mega drukke straten te fietsen. Naast Tom was er een scooter hard onderuit gegaan ik schrok me dood. Was bang dat Tom er ook onder zou liggen maar die fietste gelukkig nog. Gelukkig heelhuids bij het station aangekomen. Nog steeds 5 plaatsen vrij maar ze hadden ons paspoort nodig en die waren we in alle haast vergeten..... Weer terug naar het guest house en weer terug naar het station. Ging nu gelukkig stuk sneller. Tweede keer heelhuids bij het station aangekomen. Tickets eindelijk geboekt!! Het was inmiddels donker en er zat geen licht op de fiets. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken. De helft rijdt hier zonder licht. Savonds zijn we met de fiets naar Saturday Walking Street geweest. Lag iets buiten het oude centrum. Wat trouwens wel lastig is aan de weg vinden in Chiang Mai is dat bijna alle wegen een richtingsverkeer zijn. Dus je weet van te voren niet of de weg op je plattegrond wel de juiste kant op gaat :-P. Soms is het lekker lang omfietsen. Super drukke markt. Van alles weer geproefd. Ik zat zo vol. Voelde me de hele nacht niet lekker. Sochtends kwam alles er uit en voelde ik me weer beter.

Die zondag hebben we de fietsen omgeruild voor een scooter en zijn we naar de tempel Doi Suthep gereden. Ligt op een berg in een nationaal park aan de rand van Chiang Mai. Moesten 11km de berg op met behoorlijk stijle bochten. Ik rijd zelf overigens niet, zit lekker bij Tom achterop. Eenmaal boven was het echt mega druk! Zo toeristisch joh. Hebben daar even rondgelopen bij de tempel en de kraampjes er om heen. Je had ook uitzicht over Chiang Mai, maar ook hier weer lekker mistig. Daarna hebben we besloten om naar de dierentuin te gaan, deze ligt onderaan de berg. Dus weer 11km van de berg af met stijle bochten. Lekker langzaam gegaan, werden door iedereen ingehaald haha.

De dierentuin bleek een super groot park te zijn maar toen we net binnen waren kwamen we er achter dat die al over minder dan 2 uur dicht zou gaan :-P. Achja nog even lekker rondgeslenterd. Was een mooi park. Je kan de dieren hier van veel dichterbij zien dan in Nederland. En bijna alle dieren kun je eten geven wat je voor 10 baht kunt kopen. Hebben ook panda's gezien. Dat is best bijzonder, over alle dierentuinen in de hele wereld zijn er maar 35. Ook In het wild zijn er nog maar weinig.. Ik heb uiteindelijk een olifant eten gegeven. Per ongeluk het hele bakje ipv bamboe per bamboe.. Hihi. Maar het bakje zelf was nog heel hoor. En Tom heeft een luipaard ofzoiets eten gegeven. Dat beest liep heel hongerig rond. Tom vond het eerst zielig om eten te geven. Maar heeft het toch gedaan en dat beest ging er eens lekker van genieten ergens ver weg achter in zijn kooi. Dus Tom had toch het gevoel dat ie een goede daad had verricht.

Savonds was er ook een Sunday Walking Street. Deze was in het oude centrum. Daar konden we lopend naar toe. Precies dezelfde kraampjes als Saturday Walking Street maar zo'n markt blijft toch een leuke avondbesteding. Nu had je wel dat het ook bij de tempels erg druk was omdat daar heel veel eetkraampjes stonden. Ik durfde niet zo veel te eten, bang om weer ziek te worden. We hebben allebei een 'grasshot' geproefd. Smaakt ook naar gras. Kun je ook in Nederland kopen, volgens mij heb ik dat wel eens op. Schijnt erg gezond te zijn haha. Het is niet vies maar kan ook niet zeggen dat het nou echt lekker is haha. Op de markt ben ik nog Suzan tegengekomen, zij heeft ook op het Pierson gezeten. Heel toevallig toch! Even gezellig elkaars ervaringen uitgewisseld. We wisten van elkaar dat we in Thailand waren maar niet dat we allebei in Chiang Mai zaten. Nadat we de markt wel hadden gezien hebben we voor het eerst een massage genomen. Een voetmassage van een half uur voor maar liefst 2€. Was erg lekker. Wil ook nog een keer een echte Thaise massage! Tom vond het ook lekker. Hij was in het begin wel bang dat het te veel zou kietelen onder de voetjes en soms was dat ook en dan begon die massage mevrouw meteen heel hard te lachen haha.

Kookles
De volgende dag moesten we vroeg op. We hadden een kookcursus geboekt bij Asia Scenic Cooking School. Er zijn mega veel kookscholen in Chiang Mai en deze had een hele dag koken op een soort boerderij. Werden om kwart voor negen bij het guesthouse opgehaald. We zijn eerst naar een lokale markt geweest. Daar worden de ingrediënten gekocht door de lokale mensen. Ze lieten ons zien welke producten voor welke gerechten worden gebruikt. Zo hebben ze heel veel soorten rijst. De ene rijst wordt voor currys gebruikt en de ander voor sticky rice en zo is er nog meer. Ook verschillende soorten tofu. Ook zijn veel producten in het mini. Bijvoorbeeld aubergine is bij ons best groot. Daar is het ter grote van een ei, wat groter misschien maar wel dezelfde vorm.

Na deze markt zijn we naar de kookplaats gegaan. Daar mochten we eerst kiezen wat we wilden koken. Iedereen ging zes gangen maken en mocht per gang uit drie gerechten kiezen. De categorieën van de zes gangen waren: stir-fried (wok), salade, spring roll (loempia), soep, curry(pasta) en dessert. Daarna liet ze ons zien wat er allemaal in de tuin groeide. We kregen zo'n typisch bamboehoedje op tijdens de rondleiding in de tuin.

Voordat we echt gingen beginnen met koken kregen we eerst een welkomssnack. Iedereen had een bord voor zich met daarop wat slabladeren en daarnaast geroosterde kokos, pinda's, ui, gember, limoenstukjes met schil en groene pepertjes. Beetje rare snack dacht ik, maar er moest nog uitleg bij haha. Je moest het blad paar keer dubbel vouwen tot een klein kommetje. Daar in deed je dan alle ingrediënten (geen pepers voor mij) en daar over heen nog een zoet sausje. Dat stop je dan in een keer in je mond. Voordat je het in je mond stop zeg je een soort van 'gezondheid' in het Thais, ben het woord vergeten haha. En wauw, dat smaakt echt heerlijk. Ongelooflijk. En denk ook nog super gezond.

Daarna gingen we dan beginnen met koken. Ik ging als eerst voor de stir-fried gerechten kip met cashewnoten maken en Tom ging Pad Thai maken (populair gerecht onder toeristen). Nadat dit gerecht gemaakt was gingen we het meteen opeten en daarna meteen aan de slag met de salades en spring roll. Als salade ging ik papayasalade maken en Tom spicy kip. Nadat we de springroll en salade op hadden zat iedereen eigenlijk al vol hahahaha. We kregen een uur pauze en dat kwam dus goed uit om het eten te laten zakken. Iedereen ging lekker in een hangmat liggen om uit te buiken.

Na de pauze gingen we de groente voor de soep snijden. Tom en ik hadden beide dezelfde soep, weet de naam niet meer :-P. Iets met garnalen. Nadat we dat gedaan hadden gingen we de currypastas maken. Iedereen had de ingrediënten voor de pasta die hij ging maken en dat moest dan allemaal in zo'n zware kom en dat moet je dan heel lang fijn prakken met zo'n zware stok van soort steen. Prakken tot er echt een pasta ontstond. Tom ging voor de groene curry die is het pittigst en bestaat dan voornamelijk uit groene pepers. Bij die van mij zaten er geen pepers in, misschien wel wat pittige kruiden. Mijn curry was een bruinige pasta. Uiteindeljk waren er vier verschillende pasta's en moest je aangeven hoe sterk je de pasta wilde. Onze instructrice had vier categorieën van hoe spicy: kindergarden, primary school, high school en university. Ze zei: the more spicy you are the more sexy you are haha. Want een rood hoofd met tranen over je wangen vinden ze sexy :-P hahaha. Wij schamen ons daar juist kapot voor. Die van mij was sowieso al niet heel pittig dus daarom was ik voor highschool gegaan. Maar die van Tom was wel erg pittig en hij was ook voor highschool gegaan.

Na deze voorbereidingen voor de soep en curry hebben we eerst het toetje gemaakt. We hadden allebei sticky rice met mango. Daar hoefde niet veel aan te gebeuren. Die sticky rice moet namelijk al vijf uur in water liggen dus dat hadden zij voor ons gedaan. Tom was vrijwilliger om de rijst op te warmen, er suiker bij te doen, kokosmelk en blauwe kleurstof voor de fun. Deze kleurstof kwam ook uit de tuin, van een blauw bloemetje af.

Als laatste de soep gemaakt en de curry. En alles opgegeten. Het was veel te veel maar heeeeeel erg lekker. Omdat iedereen andere dingen kon maken konden we ook van elkaar proeven, heel erg leuk. We kregen aan het einde ook nog een kookboekje en daar staan alle recepten in. Ben benieuwd of je alle ingrediënten in Nederland kan krijgen. Het was echt een heel leuke dag omdat je ook echt alles zelf maakt. De instructrice doet het voor of zegt gewoon wat je moet doen. Was erg simpel maar denk als je het thuis moet doen dat het niet meer zo simpel is :-P. We mogen altijd mailen voor vragen zeiden ze haha.

Savonds hoefden we niets meer te eten. De volgende dag zou de trekking beginnen en hebben onze spullen ingepakt en nog zonnebrand gekocht. We kregen van het guesthouse ook rugzakken die je voor de trekking kon gebruiken. Was ik wel blij mee want mij rugzak is te klein en mijn backpack is weer erg groot.

Trekkingstocht
De volgende ochtend, dinsdag 17feb, moesten we om half negen klaar zitten om te vertrekken met de tocht die we via het guesthouse geboekt hadden. Er waren ook mensen die voor een nacht gingen. De eigenares van het guesthouse ging ook mee met de een nachtstrekking. Ook stonden er mensen te wachten om bij het guesthouse in te checken dus het was een mega chaotische boel en de eigenaresse was behoorlijk gestresst en aan het schreeuwen naar haar zussen die het overnamen van haar. Was erg grappig om te zien. Uiteindelijk was de eerste groep weg met de eigenaresse en was de rust in de tent wedergekeerd :-P.

We waren met een groep van negen mensen. Een Slovenisch gezin van vier, Duits stel, Duits meisje en wij dan. Tussen half negen en negen uur vertrokken we met een Thaise local, onze gids, sprak niet zo heel goed Engels. We zaten in een busje die hetzelfde eruit ziet als de taxi's uit Chiang Mai. Klein wagentje met achterin twee bankjes tegenover elkaar waar we op konden zitten. Eerst gingen we naar een local markt. Daar mochten we rondlopen en evt wat kopen. We zagen grote vogelpoten liggen, slangen in stukjes en dat soort dingen. Uiteindelijk maar een kit kat gekocht hahaha.

Daarna stopten we bij een waterval waar tijd was voor te zwemmen. Wat was dat een mooie waterval! Hebben deze trip in alle landen al veel watervallen gezien maar deze is tot nu toe het mooiste. Super hoog. Super mooie natuur er omheen. En een soort meertje onderaan waar je kan zwemmen. Ook hier weer super koud, ijskoud. What is cooler than being cold?? ICECOLD!! Haha, ja grappig, had je bij moeten zijn :-P. Tom is er helemaal in geweest en ik bijna helemaal hahaha. Hebben met de Gopro foto's gemaakt maar heb ze nog niet gezien :-(.

Na de watervalpret gingen we met het busje door naar hot Springs. Was een stuk rijden. Daar hadden we eerst lunch en daarna weer zwemtijd. Maar dit keer was het water erg warm :-P. Tegenovergestelde. Lekker koud afgedoucht, dat kon gelukkig wel.

Na hier een uurtje vertoefd te hebben begon echt de trekking. Gingen drie uur lopen naar het dorpje waar we zouden gaan slapen. Ik dacht dat wij die wandeling na Nieuw Zeeland wel makkelijk aan konden maar dat viel toch tegen. We begonnen om 14 uur, denk ik het heetst van de dag met een volle maag van de lunch. Veel berg op en dan weer stijl naar beneden, was toch echt wel zwaar. Nog niet zo zeer in de benen maar wel aan de ademhaling. Maar het was erg mooi. Mooi uitzicht over de bergen en het zag er echt uit als een jungle. Mooi groen met veel verschillende bomen, super rustig. Halverwege bij een ander dorpje een kleine stop gemaakt voor de toilet en uitrusten. Er liepen veel honden, kippen en koeien (buffalos) rond en een aantal varkens ie aan een boom vast zaten. Prachtige omgeving.

Na uiteindelijk zo'n drie uur lopen kwamen we dus bij onze slaapplek uit en dat zag er bijna het zelfde uit als waar we gepauzeerd hadden. Laatste stuk was echt killing, dorpje konden we in de verte al zien op gelijke hoogte. Maar eerst gingen we weer flink naar beneden en daarna dus weer omhoog.

Aangekomen bij het dorpje wees de gids naar een bankje en zei dat we daar mochten zitten. Hij ging met een aantal locals op een bankje tegenover ons zitten en zei heel lang niks, lekker ongemakkelijk ;-). Naast mij op het bankje stond een grote bak water met daarin blikjes cola, bier en flessen water! Zoooooo zin in cola!! Na een aantal minuten zei hij dan ook dat we drinken mochten pakken hahaha. Moesten er wel voor betalen, de volgende dag. Het was een uurtje of half zes en hadden tot 7 uur de tijd voor onszelf en dan zouden we gaan eten.

Het dorpje ligt midden in het nationaal park. En waar je in Nederland al in de kleinere dorpen problemen kunt ondervinden met het bereik van je mobiele telefoon hebben de Thaise mensen daar gewoon overal in de natuur bereik haha. Bizar toch. Leven ze super primitief maar wel met mobiele telefoon (of zelfs smartphone) met bereik!

Een van de locals bleek ons meteen interessant te vinden en vond alles ook erg grappig. Zijn naam was iets van Wassan. Al vrij snel kwamen we er achter dat deze kerel niet nuchter was maar het was wel leuk allemaal. Hij was ook iets aparts aan het roken maar we wisten niet wat haha. Na een tijd wilde Tom en ik wat rondlopen en deze kerel was maar al te enthousiast om ons alles te laten zien dus dat vonden wij ook wel leuk. Zo liet hij ons de 'barbecue pig' zien haha. Dat zijn de varkens die aan de boom vast zitten. Toen hij merkte dat wij dat wel grappig vonden was alles wat we zagen voor op de barbecue. Ook liet hij ons de 'banana villages' zien (gewoon een groep bananenbomen bij elkaar hahaha). Verder kregen we te zien wat de bevolking deed, de meeste waren bezig met rijst schoonmaken. Leuk dat hij ons daar allemaal mee naar toe nam. Tot slot zijn we nog de kerk in geweest. 80% van de lokale bevolking (de Hill-tribes) is katholiek.

Na deze rondleiding heb ik nog even snel gedoucht voordat het donker was. Die douche is buiten in een klein schuurtje achtig iets. Klein kraantje met een grote bak water er naast. Daarna lekker met zijn alle gegeten. Oh ja voordat we gingen eten hebben Tom en de Duitse jongen (Chris) Wassan richting zijn huis gedragen haha, was niet meer echt in staat om te lopen. In ieder geval heerlijk gegeten. Rijst met veel groentes en curry. Daarna gezellig met zijn alle om het kampvuur gezeten. En rond elf uur lag iedereen in bedje. En wat was het koud!!! Zo koud haha. En je lag op een matje dat je niet voelde dus eigenlijk gewoon op de grond. Iedereen had heerlijk geslapen ;-). Volgende dag moesten we eigenlijk om half 8 op staan maar toen ik kwart voor acht wakker werd lag iedereen nog in bed. Nadat ik naar de wc was geweest leek nog steeds niemand op te willen staan. Uiteindelijk was iedereen rond half 9 op, uurtje te laat.

Na het ontbijt zijn we twee uur gaan lopen. Richting de volgende slaapplek. Weer een mooie wandeling. Gelukkig minder zwaar dan de dag ervoor. Na die twee uur kregen we lunch en een uur rust. Het is wel grappig want die gids zegt vrij weinig. Dus we kwamen daar aan en wisten niet of we daar nou zouden overnachten of wat we gingen doen. Tot ze na een half uurtje met de lunch aan kwamen zetten en zeiden dat we een uur pauze hadden haha. Daarna moesten we twee uur verder lopen naar waar de slaapplek echt was. Na anderhalf uur waren we er. Als je net lunch hebt gehad en lang hebt gerust en het weer bijna heetst van de dag is, dan valt toch weer tegen om te moeten lopen. Tweede deel was dan ook stuk zwaarder. Bij het kamp waar we sliepen hadden ze twee olifanten. Die konden we alleen niet zien die middag omdat ze te ver waren in het nationaal park. We hebben die middag lekker in de rivier gezwommen en niet veel meer gedaan. Die rivier was tevens ook de douche. Volgens mij heeft alleen Tom zich echt met zeep en al uitgebreid gewassen in de rivier haha.

Savonds ook weer heerlijk gegeten. Vergelijkbaar met de eerste avond maar nu met heel veel bananenloempias erbij. Overheerlijk!! Savonds was er weer een kampvuur. Nu kregen we happy water. Een of ander mega sterk lokaal drankje. Daar krijg je het wel lekker warm van. Ook had de gids een wensballon voor ons. Iedereen mocht er wat opschrijven en dan lieten we hem samen in de lucht. Ze hadden er ook vuurwerk aan vast gemaakt vet lomp haha. Maar wel leuk. Daarna weer met zijn alle om het kampvuur en een Thai had een heleboel flauwe raadsels. Niemand wist ze haha. Toen we daar eenmaal wel klaar mee waren leerden we de olifanten song. Heb me kapot gelachen. Ze gingen ons eerst van alles de uitspraak leren en daarna moesten we met zijn alle samen zingen. Toen we het een beetje onder de knie hadden leerden we de olifantendans. Onze gids was een heel streng jury lid hahaha. Elke keer als iemand een fout maakte moest die in zijn eentje voor de groep opnieuw het dansje doen. Erg leuk haha.

Uiteindelijk weer vroeg naar bed. Nu hadden we twee dekens die wat dikker waren en hebben de tijd genomen om onszelf goed in te pakken. De rest had maar een deken dus wij hadden stiekem geluk. Allebei lekker geslapen en niet koud :-D. Volgende ochtend moesten we om 7 uur opstaan en dat moest wel echt want we gingen de olifanten zoeken en dat wil iedereen natuurlijk wel mee maken. Iedereen was dus netjes op tijd wakker. Een Thai liep voor ons met een kapmes om alle takken weg te slaan want ja we liepen nu echt dwars door het bos heen. Het was een flink stuk heel stijl omhoog. Die Thaise mensen kunnen op een bepaalde manier de olifant horen. Best snel hadden we er een gevonden. Stond midden in het bos tussen de struiken was echt super leuk. Een van die Thaise mannen ging door om de andere olifant te zoeken en wij liepen onze gids achterna die de olifant met olifantentaal de juiste kant op probeerde te sturen. De eerste vijf minuten gingen goed totdat de olifant besloot dat hij liever wilde eten dan verder lopen. Toen zaten we vast haha. De gids wist het ook niet meer hij zei dat zijn olifantentaal ook niet zo goed was haha. Uiteindelijk kwam de andere olifant aan die behoorlijk de pas er in had. Haha super snel ging die. Daar achter liep die andere Thai die hem had gevonden en liepen we met zijn alle met de olifanten terug naar het kamp. De olifanten mochten lekker bij de rivier rondlopen. Wij gingen lekker pannenkoeken ontbijten. Daarna mochten we omstebeurt een klein ritje maken op de olifant. Vond het doodeng in het begin. Ik zat samen met Tom op een olifant en ik zat voor. Op zijn hoofd. Met mijn benen die voor over zijn hoofd naar beneden lagen. En Tom zat met zijn benen achter de oren van de olifant. Je kan je nergens goed aan vast houden. Het zit ook niet bepaald comfortabel met mega dikke haren op zijn hoofd haha. Maar wel leuke ervaring. Zijn er niet van af gevallen ;-). Daarna hebben we de olifanten gewassen in de rivier. Het was erg leuk met de olifanten en het duurde ook niet te lang en ik denk dat ze daar een erg goed leven hebben. Hoeven volgens mij niet te veel te werken en kunnen smiddags en snachts gaan waar ze willen. En daarna begon de laatste activiteit van de trekking alweer.

Dat was het bamboeraften. De bevolking had voor ons mooie vlotten gebouwd van bamboestokken. Het raften zou drie uur duren. De vrouwen hoefde helemaal niks te doen :-P. En de mannen moesten met bamboestokken met het vlot varen. Prachtige natuur waar we doorheen gingen. Hebben nog een hele dikke zwarte slang gezien. Weet eigenlijk niet wat voor een het was maar het was de grote van een python. Gelukkig zagen we hem van een afstand op de rotsen liggen. Volgens mij sliep die.
Ook zagen we aan het einde nog een Buffalo die lekker onder water stond te chillen. Alleen zijn hoorns kwamen boven water en soms zijn hele hoofd haha zag er grappig uit.
Aan het einde van deze water rit lekker bami geluncht. Helaas had ik mijn eten verpest met de pittige kruiden. Maar Tom vond het gelukkig niet te pittig. Daarna weer terug naar Chiang Mai.

In Chiang Mai hadden we nog een avond. Zijn even naar het Chinese New Year festival gaan kijken, was vooral eigenlijk een markt. Het meeste van het feest vindt denk ik op vrijdag plaats.

De volgende dag, vrijdag 20feb, zijn we met het vliegtuig naar Bangkok gevlogen en vanuit daar de slaaptrein naar Chumphon. Vanaf daar gaat de boot naar Ko Tao en dat is onze volgende bestemming. Op dit moment zitten we te wachten op het station van Chumphon. Kwamen om 3.20 uur aan en het is nu 5.10 de bus naar de boot vertrekt om 6.00 uur en de boot om 7.00 uur. De nachttrein was echt super relaxed. Heb echt heerlijk gelegen. Tom lag boven en had het te warm.. Achja straks lekker chillen op het strand!!!

Ben trouwens al helemaal aan de Baht (Thaise munt) gewend. Tom had op het station gegeten voor 40B. En in de trein was het eten 100B. Ik moest nog eten. Dus ik baalde daar van dat het zo duur was. Tot Tom zei dat ik me echt aanstelde omdat het om minder dan drie euro gaat voor avondeten. Hahaha, hij heeft wel gelijk ;-). Maar toch is het in verhouding duur :-P.

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte. Het is volgens mij wel een erg lang verslag. Denk dat het de een na laatste is alweer van ons avontuur. Over twee weken vliegen we al weer terug :-(. Back to normal life. Nog ff niet aan denken :-D!!

Veeeeeel liefs xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 01 Maart 2015 - 10:44

Renate:

Hoi Sas, wat een superlang verslag. Weer veel gezien en heel veel gegeten haha. Ik verheug me al op de Thaise gerechten, die jullie gaan maken. Ik denk dat je in Den Bosch wel de ingrediënten kunt komen. Nog een week volop genieten.

• 01 Maart 2015 - 17:54

Jos:

Lieve Saskia,
    Mooi uitgebreid verslag, vooral van het eten:)
    Ik denk dat ik volgend jaar ook die kant op ga.
    Nog heel veel plezier de laatste 2 weken!
    Vele groeten
    Jos

• 06 Maart 2015 - 22:02

Janneke:

Had even geen tijd om te lezen, vanwege examens WFT :-) Inhaalslag, maar super om deze manier mee te "reizen"! Nog even genieten! En kom weer veilig thuis! Groetjes Janneke