Leuke dingen Leuke dingen Leuke dingen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Leuke dingen Leuke dingen Leuke dingen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Leuke dingen Leuke dingen Leuke dingen

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

21 November 2012 | Finland, Helsinki

Hallo kijkers/lezers thuis/of hier,

Omdat ik nu even geen zin heb om aan school te werken kom ik weer met een nieuw verslagje:

Vorige week dinsdag ben ik naar Porvoo geweest. Studenten van Porvoo moesten voor hun opleiding Toerisme een evenement organiseren. Een groep had voor uitwisselingsstudenten uit Helsinki (wij dus) een kerst evenement georganiseerd bij hun op school. Ik wist eigenlijk niet goed wat we konden verwachten. Het enige wat ik had gezien over dit evenement was dat we Fins eten kregen (en vooral dat het gratis was hihi), dus ik was er bij :-). We werden met de bus bij de school in Helsinki opgehaald en werden naar Porvoo gebracht. Tijdens de busrit kregen we een quiz, ’s avonds bij het eten zouden we te horen krijgen wie er gewonnen had. De quiz deed je in duo’s en het ging over Finland. Toen we eenmaal in Porvoo waren (ze zeiden dat we er 45 minuten of 60 minuten over zouden doen, dat vonden we al vrij grappig (uiteindelijk deden we er 40 minuten over, dat vonden we al helemaal grappig)) kregen we een kleine rondleiding door het stadje. Het is heel klein. Daarna dachten we dat we nog vrije tijd zouden hebben om zelf te kijken etc. maar dat was er niet, we gingen vrijwel meteen door naar de school. Ik vroeg me af wat we zo lang op school zouden doen. Het was half 3, en om 7 zouden we pas weer terug naar Helsinki gaan. Aangekomen op school werden we in groepjes ingedeeld, daar had ik vrij weinig zin in. Ik had echt een introductie gevoel met van die verplichte spelletjes. Maaaar, het was echt heel erg leuk!! We kregen een heel zoet welkomsdrankje. Het zag eruit als thee, maar toen je het proefte dachten we dat het misschien Gluhwein zou zijn. En toen ik het vroeg vertelden ze dat het gewoon in de supermarkt gekocht was en opgewarmd was. Ze wist eigenlijk niet wat er in zat, maar het had wel een Finse naam, die weet ik niet meer.

In groepjes gingen we uiteen. Er waren vier verschillende ‘activiteiten’. De eerste was koekjes versieren! Hoe leuk! We voelde ons weer als op de basisschool met kerst! Geen spelletjes gelukkig, gewoon lekker koekjes versieren! Daarna kregen we een Fear Factor ‘activiteit’, we werden geblinddoekt en we zouden heel vieze hapjes moeten proeven. Ik was als derde en ik kreeg van de twee dames voor mij al mee dat het echt heel vies was, dus ik was vrij bang haha. Gelukkig vond ik het wel meevallen. Het was niet lekker, maar niet vies. Achteraf kregen we te horen dat de drie hapjes die we moesten proeven traditioneel Fins eten was en dat dit bij elke familie met Kerst wel op tafel staat. Het verschil was alleen dat wij het koud aten en dat je het normaal warm eet. Toch ben ik wel blij dat wij dit in Nederland niet eten. De derde activiteit was in een lokaal met veel fatboys en een lapland film op de achtergrond. Bij die activiteit hebben we een typisch Fins liedjes over de kerstman geleerd. Dit zingen ze met kerst zodat de kerstman komt (?). De laatste activiteit was lekker knutselen!! Ook weer helemaal geweldig haha. Echt ontzettend lang geleden. Ik heb een mooi kerstboompje gemaakt met glitters etc. Als afsluiting kregen we een Fins dinner. Rode bieten soep met een rijstbroodje met ei en boter erop vooraf, rendier met aardappelpuree als hoofdgerecht en blueberry cheesecake als nagerecht! Erg lekker allemaal. Na het eten hebben we met zijn alle nog een keer het kerstlied gezongen, en raad eens, de kerstman kwam binnen! Hij was erg populair, veel mensen wilden met hem op de foto.

O ja, Karlijn en ik waren tweede geworden met de quiz, we hebben allebei een paar mooie gebreide sokken aan de haak geslagen. Leuk voor bij mijn collectie :-). Daarna zijn we weer met de bus naar huis gegaan! Een erg geslaagde Finse dag !!

De volgende dag, woensdag, ben ik samen met Karlijn naar Turku geweest. Deze stad ligt twee uur reizen met de trein van Helsinki. Het weer was helaas niet zo lekker, maar we hebben ons toch prima vermaakt. Deze stad was leuker dan Tampere, er was meer sfeer en leuker om rond te lopen. We hebben een hele lekkere soep en salade als lunch gehad. Het was een buffet, dus all you can eat ;). We zaten al vrij snel vol, maar het was echt heerlijk. Daarna hebben we nog wat gewinkeld en zijn we al weer om 15.00 uur met de trein teruggegaan. Er is ook nog een haven in Turku, die hebben we helaas niet gezien. Het was jammer dat het weer zo grijs was.

Afgelopen vrijdag werd er op een van de campussen voor 20 studenten een wine tasting georganiseerd, super leuke middag natuurlijk!! We waren met drie Nederlanders op de achterste rij, dus het werd steeds gezelliger en de wijn werd steeds lekkerder. We hebben veel wijn gedronken, 8 verschillende, en je mocht zelf inschenken haha. (en niet terugspugen) Ik heb hier in Helsinki nog bijna geen wijn op, dus het was ook nog eens extra lekker. Ik denk alleen dat we er helaas niet veel van geleerd hebben.

’s Avonds ging ik met twee huisgenoten cake pops maken. Want de dag erna, zaterdag, was het Restaurantday in Helsinki (ik geloof zelfs in de hele wereld of Europa!!) Iedereen kan dan op straat zelfgemaakt eten verkopen. Wij hadden bedacht om cake pops te maken want die had ik voor mijn verjaardag gekregen, dus daar moest eens iets nuttigs mee gedaan worden. We begonnen zo rond 19.00 en savonds hadden we gepland om te stappen, we dachten dat doen we even. Maar dat was niet eventjes, we zijn denk ik tot 22.00 uur bezig geweest. Het was vooral heel moeilijk af en toe om creatief te zijn. Ze zijn uiteindelijk leuk geworden en we zijn ook nog wezen stappen met een grote groep studenten.

De volgende dag was het tijd om de cake pops te verkopen. Eenmaal aangekomen in de stad regende het. Balen. We zijn toch maar naar het park gelopen dat we in gedachten hadden, maar daar aangekomen regende het nog steeds. Iedereen zag er ontzettend professioneel uit, waren uitgebreid aan het bakken en stonden lekker droog onder een tentje. Wij arme studenten hadden alleen een schoenendoos met onze spullen er in, die we er op moesten zetten en we hadden maar liefst een paraplu. We waren dus niet echt blij en enthousiast en gemotiveerd om te gaan verkopen. Na wat lopen en wachten was het droog en hebben we toch maar de cake pops te voorschijn gehaald om een poging te doen tot verkopen. Ook duurde het even voordat we de eerste verkocht hadden. Toen uiteindelijk de eerste koper er twee kocht waren we helemaal blij en er kwamen al gauw meer mensen, en al snel waren we uitverkocht! We hadden er bijna 30 en verkochten ze voor €1. Ik denk zelfs dat we ze voor €1,5 ook hadden kunnen verkopen, maar ach! We hadden nog een pakje stroopwafels meegenomen om eventueel ook te verkopen en dat hebben we uiteindelijk ook gedaan. We hebben ze voor €1 per stroopwafel verkocht terwijl het hele pakje waarschijnlijk €1 was. We zijn dus erg goede verkoopsters ;).

Uiteindelijk hebben we €36 opgehaald en zijn we ’s avonds lekker met zijn vieren gaan uiteten bij Vapiano’s. Daar kun je voor €9 al een hele lekkere maaltijd krijgen :). Nadat we uitverkocht waren zijn we nog door de stad gaan lopen om zelf wat lekkere dingen te proeven. We hebben Afrikaans, Koreaans en Japans eten op. Het was heel lekker allemaal!

Die avond waren er twee meiden jarig en daarna zijn we maar weer op stap geweest. Was weer een leuke avond. Deze week heb ik al hard aan school mogen werken en morgen is Aimy er! Dus wordt weer een gezellig weekendje!!

Kerst lijkt hier al dicht bij te komen. Ons huigenootje uit Duitsland heeft al een flink pakket met veel kerstkoekjes en andere lekkere dingen ontvangen. Ik zal dus maar extra extra lief voor haar zijn ;). Het zag er super leuk uit en alles zelfgemaakt. Komende zondagavond gaan we met een aantal ook kerstkoekjes maken. Het is schijnbaar heel erg populair in Duitsland en Oostenrijk. Ook lijkt het op sommige dagen, zoals vandaag, niet helemaal licht te zijn. Dat komt denk ik omdat het zo bewolkt is. Nu is het half 4 en begint het wel serieus al donker te worden ;). Lekker vruuug dus. Koud is het nog niet. Over een maand zit de Lapland trip er al op, ik heb daar zoooooooooooo zin in!!! Ben echt heel erg benieuwd.

Tot over een maandje allemaal.

MET VRIENDELIJKE GROETEN!
Daaaaaaaaaaag

  • 21 November 2012 - 16:30

    Renate:

    Ha Sas,

    Lekker creatief bezig geweest. Goed hoor, 2e prijs. Koude voeten zul je niet krijgen met je warme sokken. Hopelijk valt er nog wat sneeuw. Nog 1 maandje...dan ben je weer thuis. Maar voorlopig nog veel plezier in Helsinki en komend weekend veel plezier met Aimy. En natuurlijk ook succes met school ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 18145

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Transmongolie Express

29 November 2014 - 10 Maart 2015

First Backpacktrip: down under

14 Augustus 2012 - 22 December 2012

Erasmus Autumn Semester Helsinki 2012

Landen bezocht: