Transmongolie reis van start - Reisverslag uit Peking, China van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Transmongolie reis van start - Reisverslag uit Peking, China van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Transmongolie reis van start

Door: Sas

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 Juni 2016 | China, Peking

Hallo lieve mensen,

Omdat dit niet een standaard zomervakantie naar de zon in Europa is, maar een treinreis waarbij we in drie weken drie landen, culturen en landschappen zien, ga ik weer een blog bijhouden!

Vrijdag in m'n eentje naar Beijing gevlogen. Toch wel spannend. Vanaf Praag had ik al een beetje het gevoel in China te zijn. Op 6 anderen na waren er verder alleen Chinezen bij de gate. En ik stapte in een Chinees vliegtuig. Vlucht was super snel gegaan. Met visum gelukkig ook alles goed.

Rond kwart voor 7 sochtends zag ik Tommie weer. Hij stond al te wachten toen ik de aankomsthal binnenkwam :-). Had meteen niet meer het idee dat ie zo lang is weggeweest!

Samen de metro gepakt naar de stad. We verbaasden ons over de strak blauwe lucht. Waar is die smog dan? Eenmaal in het centrum van Beijing ook geen smog te bekennen.. Waar heeft iedereen het over ;-)?

We waren al rond half 9 in het hostel. Konden nog niet inchecken maar wel onze tas droppen. We zijn meteen de stad gaan verkennen. We hadden het plan om naar de Verboden Stad te lopen, dan door naar de Drum Tower en dan via een andere tempel terug lopen. Maar na de Verboden stad gehad te hebben waren we helemaal moe, pijn aan de voeten en hebben we de metro teruggepakt haha.

Het is echt een nette stad. Had ik helemaal niet verwacht. En elke keer als je het metro station in gaat moet je door een security check. Alle straten zijn afgezet met hekken zodat voetgangers niet de straat op kunnen. Dus eigenlijk super lveilig allemaal. Het verkeer vonden we ook niet echt druk. Niet vergelijkbaar met Thailand.

Volgende ochtend zijn we naar de Chinese muur geweest. Stralend weer! We waren bijna de enige op de muur. Bleek dat de Chinezen moesten werken die zondag omdat ze de afgelopen periode te veel feestdagen gehad hebben. Zo veel geluk voor ons! En het was echt fantastisch. We hebben 6,5 km gelopen. Je kan namelijk op verschillende punten de Chinese muur op gaan en weer verlaten. Echt wel zwaar. Stijle stukken omhoog en weer stijl omlaag. Maar prachtig uitzicht. De muur kan je tot heel ver zien. Daarna lekkere lunch gehad.

Savonds hebben we Peking Eend gegeten. Dat wilden we ook graag van het lijstje afgestreept hebben. We wilden een groot restaurant binnen gaan wat van buiten een mooie Chinese uitstraling had. Maar we werden tegengehouden: het restaurant ging sluiten (het was 8 uur savonds). Maar de dame gaf aan dat ze ook nog een klein restaurant in de buurt hadden. Wij daar heen lopen, bleek dat ze ook de hele tijd achter ons aan liep. Ze bracht ons in het restaurant, en daar zat helemaal niemand, ergens gelegen in een zijstraatje. En ik denk 5 tafels dus echt klein haha. Toch maar gaan zitten en lekker gegeten. We vonden het wel raar dat dat grote restaurant zo vroeg dicht ging, dus dat zijn we nog even gaan checken maar was echt zo haha.

Volgende dag hebben we uitgeslapen en fietsen gehuurd. Fietsen in Beijing is echt goed te doen. Soms is het fietspad nog breder dan het stuk waar de auto's mogen rijden. Het staat ook super goed aangegeven waar je als fietsen moet fietsen. We wilden in de Hutongs (smalle straatjes) van Beijing gaan fietsen. We hadden eerder al gezien dat Hutong op een bord stond aangegeven. Daar zijn we heen gefietst maar we kwamen uit in een super grote wijk met grote hotels en grote winkelcentra. Niet echt wat we in gedachten hadden. Na goed zoeken en ook de Lonely Planet er bij te pakken kwamen er wel. Maar ik kwam er achter dat alle straatjes in Beijing iets met Hutong heten. Haha super groot dus. Maar we hebben leuk gefietst. Dat was al weer de laatste dag in Beijing.

We hebben geen gek eten (zoals spinnen, slangen of ander geks) gezien, had ik wel gehoopt. En verder spreken de meeste Chinezen niet Engels. En je kan echt lekker ongegeneerd hoesten, je neus op halen of andere hele vieze geluiden maken. En spugen op straat (ondanks het er overal zo net uit ziet). Wat ook op viel is dat super veel scooters, auto's en bussen elektrisch rijden, er zijn ook veel fietsers, en je moet ook hier voor een plastic tasje betalen. Dus volgens mij zijn ze wel druk bezig met het klimaat.

Volgende dag is de trein vertrokken naar Mongolië. Dat is vandaag, We zitten er nu in. In een tweede klas coupe voor vier personen, maar we zitten met z'n tweetjes (tot nu toe). Heb het idee dat het super rustig is in de trein. We hebben lekker veel noodles ingeslagen en koekjes, chips, thee en water. Aan boord is heet water te verkrijgen. Er is ook een restaurant wagon maar we hebben niet veel contant geld. Trein is om 11.22 uur vertrokken en we komen morgen rond 15.30 in Ulaanbaatar aan.

Dat was onze reis update voor nu. Hopelijk niet zo lang als jullie gewend waren!!

Dikke kus

• 20 Juni 2016 - 07:15

Ruud:

Wauw, dat klinkt goed!! Ik krijg nog meer zin om weer te gaan reizen. Ik ben benieuwd naar de foto's! Geniet van de verdere reis!! Groetjes Ruud

• 20 Juni 2016 - 07:41

Femke:

Jeeeeej zo leuk die verhalen van jou/jullie!! Genoten van het lezen en jaloers op nu alweer een super ervaring! Geniet ervan lieverds!

• 20 Juni 2016 - 08:00

Aimy:

Superrrrr leuk verslag!!! Succes met de de volgende treinreis vandaag en veeel plezier!! X

• 20 Juni 2016 - 11:55

Judith:

Aaah! Wat een leuk verhaal weer! Ik had inderdaad verwacht dat het erg smerig zou zijn! Echt super grappig om te lezen dat dat niet zo is! Succes met jullie treinreis en volgende ervaringen :D. Veel plezier en geniet er van leukers! X

• 22 Juni 2016 - 22:01

Janneke:

Super om weer mee te mogen reizen! Maak er een mooie reis van en lekker genieten! Groetjes van Janneke