laatste deel Thailand en reis..! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu laatste deel Thailand en reis..! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

laatste deel Thailand en reis..!

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Goooeeeeiedag allemaal,

Dan ga ik nu aan het laatste verslag beginnen wat best gek is. De tijd is super snel gegaan. De eerste week in Australië voelde als drie weken maar daarna is het zo snel gegaan. Dat ik nu al beetje aan het denken ben dat we dadelijk terug gaan. En daar wil ik nog niet te veel aan denken. Vooral in het nu genieten.

Drie maanden lang heb ik gedacht dat ik langer zou willen blijven en ook gehoopt dat ik het zou doen. In elk land dacht ik, dan blijf ik in dit land. In Australië dacht ik, dan vlieg ik gewoon vanuit Thailand weer hier heen. En zo ook voor Nieuw-Zeeland. Haha. Bij elk land ben ik helemaal vol van dat land aan het genieten. En bij het volgende land is er dan een nieuw hoofdstuk. Maar we komen 8 maart terug naar huis en landen 9 maart op Schiphol. Het geld is bijna op. En het was een mooie reis. Over een tijd hoop ik weer zo'n mooie reis te maken, weer voor een aantal maanden. Gewoon omdat het kan maar vooral omdat het zo genieten is en de wereld zo mooi is. Het mooie aan reizen vind ik dat je echt in het nu leeft. Ik weet nog wel dat een week zeven dagen heeft maar welke dag het van de zeven is, is niet meer belangrijk en vervaagd. Heeeeeerlijk!! Dat je moet nadenken welke dag het is! En de plannen komen wel met de dag. Vaak hebben we wel een idee maar wordt dan op het laatste moment nog bijgesteld aan alle kanten. Dat is toch pas echt genieten?! Reizen met Tom is leuk en makkelijk omdat we zo vaak toevallig dezelfde ideeën hebben of dezelfde dingen denken. Tom noemt ons ook wel 'twee zielen één gedachte'. We hebben gisteren onze negatieve pluspunten (grapje voor het thuisfront) besproken: Tom vraagt meteen waar iets ligt zonder zelf te zoeken en ik zeg meteen bij apparatuur dat ik het niet snap en dat Tom het maar moet fixen (zou dit ook het verschil tussen man en vrouw zijn? :-P).

En alles komt goed joh! No worries. Dat zal ik wel missen in Nederland en misschien ook moeilijk vinden. Ik vond het al zo irritant dat alles tot in den treuren gepland moest worden. Een datum prikken om over drie weken met iemand gezellig wat te gaan drinken. Baal er van dat zulke dingen bijna niet meer spontaan gaan. En daarom is reizen zo leuk!!! Ook kleding is niet meer zo belangrijk. Het enige waar ik aan denk is of ik wel of niet een trui mee op pad neem omdat het misschien koud zal worden. In Nederland ga ik weer lekker lang voor de kast staan en zeuren dat er niks leuks in hangt.

Maar goed nu klinkt Nederland allemaal wel heel slecht. Ik heb heel veel zin om iedereen weer te zien, dat zijn de leuke dingen. Lekker friet en worstenbroodjes eten, hè mama en Carla?!?! :-D.

En nu weer even terug naar Thailand. We zijn nu aan het eilandhoppen. Koh is eiland in het Thais. Hebben Koh Tao en Koh Phangan gezien en zijn nu onderweg naar Krabi. Hoewel Krabi geen eiland is kunnen we vanaf daar wel zelf tochtjes maken naar eilanden zoals Koh Phi Phi en Koh Lanta.

Koh Tao
Het eiland Koh Tao is het duikwalhalla van Thailand en goedkoop om te leren duiken. Hier zijn we dan ook naar toe gegaan omdat Tom graag wilde leren duiken. Hij heeft via Roctopus een cursus gevolgd. Duurde drie dagen en nu heeft ie zijn PADI behaald. Daarmee kan hij wereldwijd aantonen dat ie kan duiken tot 18m diep. Hij vond het super leuk om te doen en een fijne duikschool. Kleine groepjes, maximaal vier personen. Tom zat met drie personen. Ik heb zelf die dagen niet zo veel gedaan. De eerste dag kwamen we al vroeg aan op het eiland en hebben lekker aan het steand Er werden veel snorkeltours gedaan maar las dat het allemaal heel massaal was. Alle touroperators doen precies hetzelfde en zijn op dezelfde tijd bij dezelfde baai om te snorkelen. Daar had ik geen zin in. Ik heb een wandeling gemaakt naar een viewpoint. In mijn eentje! Het was snikheet, mijn kleding kon ik uitvringen van het zweet ;-) en het uitzicht was niet zo mooi als ik gehoopt had.. Helaas. Ik vond het best gek om alleen te wandelen. Wat moet ik doen als een vlieg of ander insect me steekt? Of ik sta oog in oog met een of andere gek dier. Dus het tempo zat er behoorlijk in hahaha. Na die wandeling een snorkelbril gekocht en lekker naar het strand gegaan en gesnorkeld. Al dicht bij het strand zie je super veel verschillende kleurrijke vissen en koraalachtige dingen. Heel leuk.

Savonds heb ik nog even met Tom samen gesnorkeld tot de zon in de zee gezakt was ;-). Daarna lekker bbq vis op het strand gegeten. Aan het strand zijn vele bars en restaurant. En er worden een soort van vuurdansshows gegeven. Jonge Thaise mannen (met een goed lichaam ;-) ) die met van die slingers waar aan het uiteinde van die vuurballen aan hangen rond dansen. Erg leuk en knap om te zien. Ze leken het heel relaxed te kunnen omdat ze dat deden terwijl ze ook effe een sigaretje tussendoor rookten. Je kan er ook cocktails uit emmers drinken dus dat hebben we natuurlijk ook gedaan.

De volgende dag had Tom dag 2 van zijn cursus. Ik heb die dag met een Duits meisje, Marie, afgesproken. Haar hebben we tijdens de trekkingstocht in Chiang Mai leren kennen en had laten weten dat ze ook in Koh Tao was. We hebben even op het strand gelegen en zijn daarna Thais gaan lunchen. Na een uurtje bakken op het strand met zonnebrand kwamen we er tijdens de lunch achter dat we beide echt al behoorlijk verbrand waren. Ik had geen zin meer om in de zon te zijn. Zij vertelde dat ze erover zat te denken om een tattoo te laten zetten. Daar dacht ze al heel lang over na en vond het wel mooi om dat dan aan het einde van haar reis in Thailand te laten doen, zodat het ook een mooie herinnering aan haar reis zou zijn. Ze wilde graag wat tattoo shops in om te kijken wat ze voor haar konden maken en wat het zou kosten. Deze winkeltjes lagen op weg naar mijn guesthouse dus ik vond het wel interessant om met haar mee te gaan. En zij vond het ook prettig dat er iemand bij was. De eerste twee shops waren een beetje vaag. Wilde haar meteen in de stoel zetten en dan denk ik zomaar iets uit de losse pols tattoeren ofzo. Wilde niet een mooi plaatje voor haar tekenen van wat ze in gedachten had. En nadat een van die twee het uiteindelijk toch wilde, bleken ze echt totaal niet creatief te zijn. Dus maar snel verder gegaan. Marie had van iemand anders gehoord dat er wat verder afgelegen een goede shop zou zitten. Dat lag net wat verder dan mijn guest house dus ik wist waar we naar toe moesten en ben met haar mee gelopen. Het zag er meteen heel anders uit dan de eerste twee shops in het centrum. Je kon zien dat het bij de mensen thuis was en het was meteen veel persoonlijker. Die Thaise man had savonds tijd voor haar om te tekenen op haar voet (daar wilde ze de tattoo) en dan kon zij bepalen of ze het mooi vond en of ze het echt wilde. Tekenen was gratis. Savonds ben ik met haar mee geweest. Eerst ff lekker met Tommie gegeten. Tom was voor de all you can eat pizza gegaan. Ik had lekker een kopspiegellamp van de BBQ.

Na het eten dus meegegaan met Marie voor haar tattoo. Ze wilde graag twee veren op haar voet die aan een enkelbandje vastzitten. Ze had zelf nog wat research voor voorbeelden gedaan en alle plaatjes meegenomen. Het tekenen alleen al duurde erg lang omdat het heel vaak veranderd werd. Marie wist goed hoe ze het in haar hoofd had. Ik merkte dat de tattoo man er ook graag zijn eigen draai aan wilde geven en uiteindelijk was het dan wat ze allebei mooi vonden maar natuurlijk wat Marie vooral mooi vindt. En ze heeft vrijwel meteen besloten dat ze het echt wilde laten tattoeren. Dat gebeurde niet met een machine maar met een bamboe stok. Dat is een vrij lange stok waar hij aan de onderkant een naald aan heeft gebonden met touw. Het ziet er nog moeilijker uit dan met een machine. Voordat hij begon met tattoeren moest er nog even een flinke joint gerookt worden hahaha. Hij vroeg of ik ook wilde. Nee bedankt, ik zei misschien Marie die zal het wellicht nodig hebben. Maar zij hoefde ook niet. Volgens mij is een tattoo op je voet zowat de pijnlijkste plaats om een tattoo te laten zetten. Het was haar eerste tattoo. Ze hield zich echt sterk. Hij hoefde geen een keer te stoppen kon zo door gaan. Ik had het haar niet zo nagedaan denk ik. Het is een mooie tatoeage geworden maar zelf vind ik hem wel wat groot.

Eigenlijk wilde ik nu, in dit verslag, gaan zeggen als grap dat ik ook een tattoo heb laten zetten: een echte Thaise tijger op mijn rug. Maar ik heb geen inspiratie nu hoe ik dat leuk kan brengen. Dus ik bespaar jullie deze grap. Vooral papa en mama zullen blij zijn hahaha. Maar we hebben nog een week te gaan in Thailand dus wie weet ;-)!!!!

De volgende dag, dinsdag 24 februari, was de laatste dag op het eiland (Koh) Tao. Tom begon al om 6 uur met duiken. En ik ben om 10 uur naar een yoga klas gedaan. Was heel erg leuk. Een paar oefeningen kende ik al omdat ik Nederland een aantal keer wat lessen gevolgd heb wat op yoga lijkt. Twee uur was wel lang.

Na de yoga les was Tom ook al klaar en nu heeft hij dus een duikdiploma: PADI. We hebben ff geluncht en daarna spullen gepakt om naar de Ferry gebracht te worden. We werden met de taxi bij ons guesthouse opgehaald. De taxi's op Koh Tao zijn weer anders nu is het een pick up volgens mij. Zo'n auto met grote bak achter waar we gewoon in die bak moesten zitten haha. De Ferry zou om 15.00 vertrekken maar vertrok pas na 16.00 uur. Gelukkig konden we tot die tijd op het strand liggen in de schaduw. Met de Ferry zijn we naar Koh Phangan gegaan. Hadden al een guesthouse/bungalow geboekt. Konden vanaf de Ferry meteen met de taxi daar heen gebracht worden. Eerst liepen er veel mannetjes die ons daar wel met de scooter heen wilde brengen en deden net of het heel goedkoop was. Zijn doorgelopen naar de echte taxi's en daar bleek het nog goedkoper ook. Savonds kwamen we bij de bungalow aan. De zon was net in de zee gezakt.

Hebben bij een heel klein schattig restaurantje gegeten. In Nederland kun je het niet eens restaurant noemen haha. Heerlijk gegeten. Lekker uitgebuikt in hun hangmatten. Daarna richting bungalow teruggelopen en toen zagen we dat bij het resort wat er naast zat een film gedraaid werd op het strand. Die was net begonnen en hebben daar lekker de film gekeken. Allebei een drankje op, was duurder dan het avondeten haha.

De volgende dag, even denken welke dag het toen was. Woensdag was het toen. 25 februari. Toen hebben we een scooter gehuurd en hebben een deel van het eiland gezien. Twee stranden en wat watervallen. Een strand was heel erg mooi. Leuk baaitje. Hadden er lekker geluncht, dat lag wat hoger waardoor je mooi uitzicht had over het strand. We wilde ook nog naar een strand gaan uit lonely planet maar die weg was niet echt voor scooters gemaakt dus zijn uiteindelijk maar omgekeerd. We wilden toen in de zee bij het guesthouse nog snorkelen. Maar daar was het eb en ongelooflijk ver lopen tot je zou kunnen zwemmen dat hebben we dus niet gedaan. Nog even gebeachtennist. En daarmee brachten we twee andere stellen ook op het idee om te gaan beach tennissen. Dus het kleine strandje stond vol met beach tennis haha. Savonds zijn we met de scooter naar een ander plaatsje gegaan waar we gegeten hebben. Er was daar niet veel te beleven dus na het eten zijn we weer terug gegaan.

De volgende dag werden we vroeg opgehaald, rond half 9, we hadden een tour geboekt naar Ang Thong Marine Park. Dit was een hele dag met de boot. Op de boot kregen we ontbijt, fruit met koekjes en thee. We konden horen dat de gids uit Nederland kwam. Erg vriendelijke man. Het duurde ongeveer twee uur voordat we bij het marine park aankwamen. Dit marine park bestaat uit zo'n 42 eilandjes. De eerste stop was om te snorkelen. Tom was de enige die van bovenaf de boot het water in durfde te springen hahahaha. Hij was dan ook als eerst het water in. Verder ging iedereen en ik ook via de laagste rand op de boot het water in haha. Heel erg leuk om daar te snorkelen. Veel gekleurde vissen en planten gezien. Daarna zijn we met de boot verder gevaren en kregen lekker Thaise lunch op de boot. Je kon de hele dag drinken pakken op de boot met ijsklontjes. Ideaal. Goed geregeld. De tweede stop gingen de mensen er uit die kajakken er bij hadden geboekt. Tom en ik hadden dat ook geboekt en gingen er dus ook uit. Wij gingen van een eilandje naar een ander eilandje kajakken. De rest werd daar met de boot naar toe gebracht. Bij het eilandje waar we met de kajak aankwamen kon je echt mega stijle trappen omhoog lopen voor een mooi uitzicht op een meer en over het park. Dat hebben we gedaan en het was erg mooi en erg zweten haha. Daarna nog ff snel het water in geweest. Het zeewater hier is trouwens niet echt lekker verkoelend. Lekker warm water ;-).

De volgende en laatste stop was op bij een eiland, verrassend. Hier kon je kiezen om 500m omhoog te lopen voor een spectaculair uitzicht. Je kon ook kiezen om grotten te bekijken of om gewoon lekker op het strand te blijven. Ik had graag naar boven gelopen voor het uitzicht maar ik had gelezen dat het echt pittig was. De gids zei dat het een uur omhoog en een uur naar beneden lopen was. Het was zo warm dat we daar allebei geen zin in hadden. Zijn voor de grotten gegaan. Was ook nog behoorlijk klimmen en niet zo heel boeiend. Daarna nog lekker op het strand gelegen. Uiteindelijk weer twee uur met de boot terug naar Ko Phangan. Op de teug weg kregen we nog lekker een broodje met kip of tonijn. Het was echt de moeite waard om het te zien. Erg mooi park en leuke organisatie.

Terug op Ko Phangan was het al 18.30 en we moesten nog bedenken wat de bestemming voor de volgende dag, vrijdag, zou worden. We zijn naar een reisbureautje gegaan en hebben gevraagd waar we met de boot naar toe konden gaan. Hadden al het een en ander over Krabi gelezen. Dit is geen eiland maar heeft wel mooie stranden en vanaf hier kan je wel makkelijk naar andere eilanden. Ko Phangan en Ko Tao liggen aan de oostkust van Thailand. En Krabi aan de westkust. Hebben een bootticket geboekt voor de volgende dag. De boot zou om 7.00 uur vertrekken en de taxi zou ons om 6.30 uur ophalen.

Die avond was er nog een half Moon party in Ko Phangan. Dit eiland staat bekend om de full Moon party. Omdat dit feest zo populair is hebben ze nog meer feesten op het programma, waaronder half Moon, Shiva Moon, jungle party, boat party, black Moon, en ga zo maar door tot er elke dag dus een party is. Half Moon is wel na full Moon het grootste en populairste feest. Maar goed. We hadden er eigenlijk wel naar toe willen gaan. Maar toen het die avond was en we de hele dag de boottour hadden gehad en de volgende ochtend vroeg opgehaald zouden worden zijn we toch maar niet gegaan helaas... Entree is namelijk al zo'n 18€ en de taxi kost ook best wel wat. Dus je gaat ook niet ff kijken. Niet gegaan dus. De volgende ochtend was de taxi er om 6.15 ipv 6.30 en waren wij dus nog niet helemaal klaar. De taxi had al een ander meisje opgehaald. Die was behoorlijk gestresst en pissig dat wij nog niet klaar waren want zij moest nog een kaartje kopen voor de boot die ook om 7.00 uur ging. Maarja, kunnen wij niks aan doen en alles komt heus wel goed meid. Relaxed. Haha.

Wij werden als eerst afgezet bij het incheck punt haha. Daar kregen we een stickertje met de bestemming Ao Nang (strand bij Krabi).Wij hadden nog tijd om een lekker ontbijtje te kopen voor op de boot. En zij heeft het denk ik ook makkelijk kunnen halen.

Met de boot kwamen we aan bij Surat Thani. Ofzoiets. Toen kregen we een stickertje voor de bus die ons naar Krabi zou brengen. En bij Krabi kregen we een nieuw stickertje waarmee we naar Ao Nang konden. Haha. Iedereen is hier, als je met boot of bus reist, helemaal volgeplakt met stickertjes. De tocht naar Ko Tao waren we ook iets van vier stickertjes rijker hahaha. Wat een systeem.

Uiteindelijk in Ao Nang gedropt moesten we nog een slaapplek zoeken. Het was mega heet. Uiteindelijk iets kunnen vinden wat betaalbaar was mooi in het centrum. Dit was wel de eerste kamer met kakkerlakken. Gelukkig wel allemaal dood. We hebben die even uit de kamer verwijderd. Nou ja we, Tom heeft dat gedaan :-). Daarna zijn we wat gaan eten.

Ik weet al niet meer hoe we er op kwamen maar we hebben na het eten een bootticket geboekt voor de volgende dag om naar Ko Lanta te gaan. Volgens mij omdat we niet veel accommodaties, die wat meer afgelegen lagen, in Ao Nang konden vinden op internet.. Dat was allemaal vol. En niet wisten wat we er zouden doen ofzo. Hadden voor Ko Lanta ook vast een bungalow geboekt. Hadden geen zin om in die hitte weer te moeten zoeken haha. Echte backpackers zijn wij.

Ondertussen was het al eind van de middag. Zijn ff snel naar het strand geweest om te zwemmen en nadat de zon in de zee gezakt was zijn we naar de bungalow gegaan om te douchen. Daarna hadden we besloten dat we zin hadden in pizza. Gelukkig zaten er overal Italiaanse pizza restaurants. Haha. De pizza smaakte goed. Na het eten lekker rondgeslenterd. Uiteindelijk bij een bar gaan zitten waar een Thaise rockband aan het spelen was. Was heel erg leuk. Veel (dronken) mensen waren op de straat aan het dansen en ze speelde veel bekende liedjes.

Zaterdag zijn we dus met de boot naar Ko Lanta gegaan. Toen we net tien minuten onderweg waren stopte de boot. Dit was bij Railay beach. Ik had al gehoord dat dit erg mooi (een van de mooiste stranden van de wereld) en populair is. En het zag er echt fantastisch uit. Je ziet meerdere stranden met veel hoge gekleurde rotsen er om heen. En veel rotsen in het water. Dus besloten om na Ko Lanta hierheen te gaan ;-). Toen we bij Ko Lanta aankwamen stonden er mega veel Thaise taxi's te wachten. Overal hoor je 'taxi taxi' 'Where are you going?' En dan staan ze klaar met een plattegrond van het eiland. Overal is dat zo hoor, maar hier echt mega veel. We moesten ons tussen de taxi mensen heen dringen. En uiteindelijk besloten om zelf een taxi uit te kiezen hahaha. Omdat het zo irritant is dat mensen achter je aan lopen. Uiteindelijk zelf een taxi uitgezocht haha en afgezet bij de bungalow. Het was een mooi strand met gezellige restaurantjes. Savonds zag het er leuk uit. Beetje kermis achtig met al die gekleurde lampjes. Veel relaxete barretjes met hangmatten. Super chill haha. Smiddags hebben we ff gezwommen. Naja, in het water gezeten. Het was eb en behoorlijk rotsig dus er viel niet veel te zwemmen. We konden helaas niet lang in de schaduw zitten. Het is smiddags echt heet, eigenlijk een beetje te heet. Na paar meter lopen voel je alleen maar overal zweet.

Savonds lekker Indisch gegeten. En cocktails gedronken. Lekker in de hangmatten gerelaxed. Er liepen kakkerlakken rond. Maar dat was geen probleem.

Zondag 1 maart hebben we een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. We zijn bij een mooi strand gestopt en hebben lekker in het warme water gezwommen en op het strand in de warmte in de schaduw verder liggen zweten. Vervolgens doorgereden naar het zuiden van het eiland. Daar was een nationaal park. We moesten stijl naar beneden dus ik was benieuwd of we omhoog konden komen met de scooter. Onder aan in het nationaal park was een smal weggetje omhoog naar de vuurtoren. Aan de ene kant van het weggetje had je een mooi zandstranden en aan de andere kant een rotsig strand, niet echt een strand te noemen eigenlijk. Omdat het zo warm was hadden we gewoon geen zin om op het strand te liggen. Daar zullen we volgende week, als we weer in Nederland zijn, misschien nog wel spijt van hebben. We hebben bij een klein picknick plaatsje dat aan het zandstrand grensde een stuk of drie apen gezien. En zij waren al het eten van een familie dat vlakbij die eetplaats aan het strand lag voor hun neus aan het wagjatten. Was voor ons erg grappig om te zien, maar die familie was best bang en zenuwachtig haha. Een aap had een zak gedroogd fruit te pakken gekregen en ging het rustig op eten. Delen kunnen ze niet, de andere apen moesten jaloers toekijken. Toen was er een iets kleinere aap die ook wat te pakken had gekregen maar dat werd al snel door een grotere aap afgenomen. Het is ook gewoon niet echt handig om te laten zien dat je eten bij hebt als er bordjes staan met de waarschuwing dat je apen geen eten mag geven. Want ze komen het persoonlijk halen en je weet dus dat de apen in de buurt zijn.

Daarna zijn we weer naar boven gescooterd. Klein stukje lukte het niet om naar boven te gaan maar het grootste gedeelte gelukkig wel. We hebben ergens met uitzicht over de zee heerlijk geluncht in een mini bamboe restaurantje. Na deze lunch zijn we doorgereden naar de oude stad Lanta, dat lag in het oosten. Wij zaten in het westen. Was een erg mooie weg er naar toe. Andere kant van het eiland ziet er heel anders uit. Veel natuur, veel groen. Je had heel mooi uitzicht op allemaal eilandjes die vanaf het oosten van het eiland te zien waren.
Het oude stadje is klein, maar een straat en wat zijstraatjes. Het heeft wat Chinese invloeden en een country achtige stijl. De huizen zijn van donkerbruin hout. We zijn bij de oude stad een pier opgelopen om het goed te kunnen bekijken. Het was erg warm. Zweet druppels stromen naar beneden. Te warm eigenlijk om dat iniminie stukje over de pier te lopen. Daarna hebben we lekker ergens een fruitshake gedronken waar we hetzelfde uitzicht hadden als vanaf de pier haha.
Nadat we een beetje verkoeling gekregen hadden door de lekkere shake zijn we wat winkeltjes gaan bekijken. Volgens de lonely planet zou er een hangmatten winkel zijn en toen leek het me wel erg leuk om een hangmat te kopen. Die winkel was natuurlijk dicht.. Helaas. Gelukkig had Tom in een andere souvenir winkel hangmatten gevonden die helemaal ergens achterin een hoekje verstopt lagen haha. Ze hadden er zes. Allemaal een andere kleur, zonder print. Er zat een gele bij die we allebei erg leuk vonden. Er stond dat die bijna 1600B was, ruim 45€. Dat vond ik wel heel duur. Toen ik aan de winkeljuffrouw vroeg wat het kostte zei ze 900B dus dat scheelde al veel, heb hem voor 700B mee kunnen nemen. Helemaal happy met de hangmat. En hij past in de backpack.

Savonds weer in de hangmatten gerelaxed. Lekker gegeten en gedronken. De kakkerlakken waren er ook weer. Dat was nog steeds geen probleem hahaha.

De volgende dag konden we lekker rustig aan op staan. Om 12 uur werden we opgehaald en naar de pier gebracht. Met de Ferry gingen we naar Railay beach, dat strand waar we op de heenweg langskwamen. De boot stopt niet bij een pier maar ergens in het water. Je wordt dan met 'longtail' bootjes opgehaald en naar het strand gebracht. Vanaf daar zijn we naar de accomodatie gelopen, dat heette chill out bar. Chill was het zeker, de wiet lucht kon je al vanaf de boot ruiken. Maar erg mooi gelegen bungalow, was nog een stukje lopen dus daar hadden we geen last van deze wiet lucht haha. We waren super bezweet. Eerst ff een douche genomen om vervolgens naar het strand te gaan hahaha. Railay heeft vier stranden. Een strand daarvan heet geen Railay maar Tsonai en daar zaten wij. Maar we konden naar Railay strand lopen, naja, het was een soort klimmen en klauteren van een kwartier ofzo door de rotsen. We kwamen bij een groot lang strand en daardoor lijkt het niet druk. Fijn zand. Niet echt heel rustig want je hoort overal die bootjes af en aan varen.
Tom kwam er op het strand achter dat hij zijn 6e of 7e (!!!!), ik weet het niet eens meer, zonnebril was kwijtgeraakt. Deze zonnebril was maar liefst een dag in zijn bezit geweest. Erg emotionele gebeurtenis natuurlijk. Hij heeft besloten om deze laatste week zonder zonnebril door te brengen. Ik vind het knap van hem. Hahahaha.
Toen de zon in de zee ging zakken zijn we maar terug gegaan.

Lekker gedoucht en ergens in een andere bar gegeten waar er natuurlijk nog steeds een wiet lucht van hier tot Tokio hing. Iedereen wel vet relaxed ;-). Daarna nog ff bij de chill out bar wat gedronken. Er zou een vuurshow komen maar volgens mij waren ze te stoned en het vergeten. Er hing een koord over de grond gespannen en dat was voor iedereen de hoofdattractie. De meeste konden er wel heel goed overheen lopen. Wij hebben het niet geprobeerd haha. Ik denk dat je er sowieso veel voor moet oefenen en veel wietjes moet roken om het geduld op te brengen.

De volgende ochtend, dinsdag, hebben we uitgecheckt en onze backpacks daar laten staan. Zijn richting het strand gegaan en hebben een kayak gehuurd. Daarmee zijn we naar het mooiste strand van Railay gekayakt. Super mooi zandstrand en heel helder water. Daar hebben we een uurtje of twee gechilld en gesnorkeld. Snorkelen was niet zo boeiend! Aan het strand lagen vele longtail bootjes, niet als taxi bedoeld, maar waar je lekker eten kon kopen :-D. Lekker gezond broodje kip kebab gegeten ;-). Na het eten, zonnen en zwemmen op dit mooiste strand van Railay zijn we om een paar grote en hoge rotsblokken gekayakt waar je veel stalagmieten of stalagtieten zag. Iets in die richting.. Maar heel erg mooi dus! Daarna we terug gekayakt, het was al behoorlijk eb bij het strand. Moesten de kayak een stuk tillen tot de kayakverhuurster op haar scooter het strand op kwam rijden om te schreeuwen dat het zo goed was en dat we niet verder met die kayak hoefde te slepen. Top! Daarna backpacks gepakt en weer terug naar het strand want we gingen met de boot naar Phuket. Werden eerst weer met een longtail bootje naar een grote boot gebracht.

Phuket is een groot eiland en schijnbaar het meest toeristische eiland voor zowel Thaise toeristen als buitenlandse toeristen. Wij hadden een hotel geboekt in Patong. Westen van het eiland. Boot kwam in het oosten aan maar werden gratis met minivan bij hotel afgezet. Patong is super toeristisch, niks Thais aan, zeker de prijzen niet. Alleen maar resorts. We hadden wel een extra grote hotel kamer omdat de kamer die wij hadden geboekt volgeboekt. Het was een kamer voor 2000B maar wij hebben er 550B voor betaald haha.

De volgende dag hebben we besloten om voor een hotel met zwembad te gaan haha. Nu bij Phuket stad. Dat is in het oosten. Die dag hebben we vrij weinig gedaan. Savonds naar het stadje geweest maar ook dat was niet zo bijzonder. Dus ik weet niet waarom veel zo gek van Phuket zijn haha. Ik in ieder geval niet. Hebben busticket gekocht voor naar Bangkok de volgende dag, savonds.

Die volgende dag, inmiddels donderdag 5 maart, moesten we onze visum verlengen. Daar zijn we de hele dag zoet meegeweest, maar ja we hadden toch niks beters te doen ;-). savonds met de bus naar Bangkok. We konden kiezen voor een VIP of een gewone reisbus met airco. Hebben voor de goedkoopste gekozen, de gewone bus dus. Die bus is echt al luxer dan een reisbus in Nederland. Daar verbazen wij ons over. De busrit was dus prima, kregen een kussentje en een dekentje en water en een lekker cakeje haha. Wat wil een mens nog meer?

Vrijdagochtend 6 maart kwamen we aan in Bangkok. Helaas een tas uit de bus vergeten. Was ik erg pissig over maar Tom kon zich er niet bepaald druk over maken want er zat niks belangrijks in, snorkelsetje en souveniertje. Maarja toch zonde, dus ik poging gedaan om na te gaan waar de tas zou zijn. Werd van kastje naar de muur gestuurd op dat busstation. Overal wilde ze busticket hebben maar ook die lag nog in de bus. Uiteindelijk maar opgegeven en taxi naar Khao San Road genomen. Volgens mij heb ik jullie daar eerder over verteld, dat is die populaire backpackers wijk in Bangkok. Daar hebben we een goedkoop guesthouse gevonden en mochten meteen de kamer in super chill. Konden ff douchen enzo. Daarna lekker weer op straat kunnen eten. De streetfood hadden we gemist op de eilanden.

Na het ontbijt zijn we voor wat sightseeing gegaan. We hadden Wat Pho nog niet gezien. Dat is een tempel met de grootste liggende Boeddha. Daar zijn we met een boot naartoe gegaan. Ons guesthouse ligt namelijk op loopafstand van de rivier die door Bangkok loopt en dan is het makkelijk om veel dingen met de boot naar toe te gaan.

De Boeddha was heel groot haha. Die konden we dus van het lijstje afstrepen. Het was echt super warm in Bangkok, warmer dan ik me kan herinneren een maand geleden. De zomer is nu ook echt begonnen. Dus het wordt nog warmer. We zijn nog naar een foodmarktje geweest bij Chinatown. Ff gegeten. Hadden het zo warm dat we daarna maar teruggegaan zijn naar guesthouse. Opnieuw opgefrist. Even gerelaxed en daarna lekker in het buurtje rondgeslenterd. Biertje gepakt en Schorpioen op een stokje van de barbecue geproefd. De buren waren het ook aan het eten. Dus ja, waarom niet? We zeiden als ze 10B per stuk zijn kopen ze. Toen zagen we dat de buren 100B per stuk moesten afrekenen, wel wat duurder dan gehoopt.. Maar ach na een kleine onderhandeling hadden we er 2 voor 100B en de buurvrouw was niet blij natuurlijk. Je hebt niet echt het idee dat je een Schorpioen aan het eten bent. Je proeft vooral krokante barbecue smaak. Haha. En daarna veel souveniertjes gekocht. Het onderhandelen wilde eerst niet lukken maar na twee grote Chang bier lukte het stuk beter, of we waren gewoon sneller tevreden met de prijs ;-). We hadden in ieder geval erg veel lol en veel onzin gekocht. Achja!!! Ook zagen we dat er tours werden aangeboden naar de floatingmarkets. We hadden gezegd dat we geen activiteiten meer zouden doen die geld zouden kosten. Maarja, eentje om het af te leren, en omdat het ons echt leuk leek om naar de floatingmarkets te gaan ;-). Het was ook niet duur.

De volgende ochtend, dat is nu gisteren, werden we al om 7.15 uur opgehaald. Eerst stopten we bij een markt die echt langs het spoor ligt. Langs het spoor is in dit geval eigenlijk gewoon op het spoor. Er komt 8 keer per dag een trein langs. Dan moet snel het boeltje opgeruimd worden, of aan de kant geschoven worden. En als de trein voorbij is wordt alles weer uitgeklapt haha. Was erg leuk om te zien. Het meeste eten blijft gewoon naast het spoor liggen dus de trein gaat daar over heen en dat gaat maar net goed.

Daarna doorgereden naar de floatingmarkets. Daar kregen we met een peddelboot een rondvaart. Mensen proberen op de boot spullen te verkopen en houden dan je boot tegen en laten alles zien. De meeste bootjes verkopen hetzelfde. Het was mega druk met boten op het water, ontzettend toeristisch. De drukke A2 is er niks bij zei Tom. Na deze rondvaart hebben we nog wat rondgelopen en gegeten. Als afsluiting werden we met een snelle boot, zo'n longtail boat met een joekel van een motor er op, teruggevaren naar de minivan.

Om 14.00 uur waren we weer bij Khao San Road. Toen was het tijd voor nog meer shopping: we wilden all stars kopen. De originele Converse winkel zat een eind verder. Zijn eerst met de pier helemaal naar de eerste pier gevaren, wij zitten bij pier 13. Daarna moesten we een kwartier lopen naar de skytrain en na tien minuutjes met de skytrain waren we in een mega shopping center met drie gebouwen. Gelukkig wisten we vrij snel de Converse winkel te vinden. Tom heeft twee paar schoenen voor zichzelf gekocht en ik een paar. Daarna met tuk tuk teruggegaan naar Khao San Road.

Daar was een markt aan de gang met heel veel streetfood!!! JAMMMIIIEEEEE!!!! En we beseften ons dat het de laatste avond was in Bangkok. Al hoewel het niet zo voelt, dat is wel gek. Hebben in ieder geval lekker veel hapjes gegeten. Als eerst lekker, heerlijke, rotee met kip op. Dat is een Indische snack. Daarna nog wat gekke dingen op waarvan we de naam niet wisten.

Het geld was helaas al best snel er weer doorheen. Hadden nog precies 13B over voor een fles water hahaha.

En toen was het vanochtend. 9 maart, de dag waarop we naar huis vliegen. Hadden geen geld om te ontbijten. Maaaaaaar er lag nog 500B deposit bij de receptie dus we vroegen of we ontbijt bij uitchecken mochten betalen. Daarna heb ik meer tijd besteed dan anders aan het inpakken van me backpack. Heb alles er uitgehaald en opnieuw ingericht. We hebben veel spullen die nu erg versleten zijn weggedaan en nog zitten allebei onze tassen tot de rand propvol :-).

Nadat we het restant terugkregen van de borg hadden we zelfs nog wat over voor een Thaise massage. Die hebben we net gehad. Half uurtje. Kan niet echt zeggen dat het heel ontspannend is, maar die verhalen had ik al gehoord. We wilden het geprobeerd hebben, denk dat ik morgen spierpijn heb. Ze zitten steeds met ellebogen in je rug en nek en weet ik waar allemaal te porren. Ze staan en springen op je rug zodat het lekker kraakt allemaal haha. En een keer zei ze tegen mij iets van 'lilé, lilé' en ik snapte er niks van. Wat moest ik nou doen? Maar ze zei relax, relax, ja het duurde even voordat ik dat eruit kon opmaken hahaha.

En nu hebben we nog 60B pp over voor lunch. En dan is het geld op!! Hebben transfer voor naar vliegveld al betaald. Worden om vier uur opgehaald dat is over iets meer dan een uur. Wat gek!!!!! Snap er niks van!! Beetje gek om naar huis te gaan.

Drie mooie landen en totaal verschillende reizen gemaakt. Aussie was alleen maar in hostels slapen en voornamelijk met de bus reizen. Nieuw-Zeeland met de auto en op campings slapen, en Thailand in guesthouses slapen die eigenlijk best wel luxe zijn voor heel weinig geld en gereisd met trein, bus, taxi, boot en vliegtuig en weet ik wat voor vervoersmiddelen nog meer ;-)!

Nieuw-Zeeland vonden we allebei heeeeel vet ik hou echt van de rust en natuur daar maar naar Thailand wil ik zeker nog terug komen.

Over 24u zijn we al op Nederlandse bodem. Maar goed, heb dus wel zin in die worstenbroodjes en friet, mama en Carla ;-)!! We zien jullie morgen vroeg! En de rest zien we zo snel mogelijk. Dikke kussen!!! Er komt voorlopig geen verslag meer ;-)!


  • 08 Maart 2015 - 10:33

    Opa J En Oma A:

    Hallo Saskia,

    We hebben genoten van je uitvoerige reisverslagen !! Wat dat betreft mag je nog heel vaak gaan reizen !!
    Van de andere kant zijn wij ook weer blij, dat jullie heelhuids al die avonturen hebben doorstaan en dat wij jullie weer eens in levende lijven kunnen aanschouwen !!!

    Wij vragen ons steeds weer af hoe een mens alles kan onthouden om het dan- als er dan even vrije tijd is-
    op te schrijven. Wij zouden na één dag al de draad kwijt zijn !!!
    Tot spoedig ziens in Rosmalen !!

    Oma en Opa

  • 08 Maart 2015 - 12:44

    Ruud:

    Gave reisverslagen! Ontzettend leuk om te lezen, ik krijg weer helemaal zin om te gaan reizen. Goede reis en tot komende week!

  • 08 Maart 2015 - 16:45

    Janneke:

    Weer geweldig om te lezen! Goede en veilige reis toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 18134

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Transmongolie Express

29 November 2014 - 10 Maart 2015

First Backpacktrip: down under

14 Augustus 2012 - 22 December 2012

Erasmus Autumn Semester Helsinki 2012

Landen bezocht: