North New Zealand - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu North New Zealand - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

North New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Saskia

25 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Taupo

Beautiful New Zealand!!

Hallo lieve iedereen,

Het uploaden van het tweede gedeelte van Australië wilde niet echt lukken :(. Hopelijk lukt het later een keer en anders zet ik hem thuis er op. Ik ga gewoon vast proberen om jullie op de hoogte te brengen van onze Kiwi experience! Nu ik begin met het schrijven van dit verslag zijn we al ruim twee weken in New Zealand en liggen we atm lekker te zonnen (onder een strakblauwe hemel) aan het meer Mapourika waar we op de achtergrond besneeuwde bergen met de populaire Franz Josef en Fox Glaciers zien. Ook de hoogste berg van New Zealand, de Mt Cook (ruim 3.700 m) zien we vanaf dit mooie meertje op de achtergrond. Maargoed, ik zal bij het begin van ons kiwi avontuur beginnen. Er zijn ook een paar geschiedenis weetjes die we hebben mee gekregen en die ik wel leuk vind om met jullie te delen. Dan kunnen jullie op Google of in de boeken opzoeken of het klopt wat ik zeg, dus of ik goed heb opgelet of niet;)! Die weetjes vertel ik tussendoor. (Tom vindt het een stom idee

Wat is New Zealand mooi! Geweldig! Love it!!!! We zijn begonnen in Auckland, noorder eiland. Het noorder Eiland bestaat voor het grootste gedeelte uit vulcanisch gebied, er zijn ook actieve vulcanen te vinden. In Auckland hebben we maar een dag doorgebracht. We waren een beetje klaar met de steden aangezien we steeds 5 dagen of meer in de steden van Aussi hebben doorgebracht. Na Auckland zijn we met de bus naar Paihia gegaan, dat is richting het noorden van het noorder eiland en daar zijn de 'Bay of Islands' te vinden. De eerste dag zijn we met een Ferry naar het eiland Russel gevaren en hebben een kleine wandeling gemaakt naar de lighthouse waar we uitzicht hadden over de eilandjes. De meeste eilandjes zijn overigens rotsen in het water;). Daarna hebben we een lekker biertje gedronken, geen idee of het een New Zealands biertje was;), we gaan meestal voor het goedkoopste bier wat al prijzig genoeg is hihi. Na het biertje hebben we de laatste Ferry gepakt terug naar Paihia. De volgende dag zijn we met een tour naar Cape Reinga gereden met een tussenstop op onder andere Ninety Miles Beach om te sandboarden. Cape Reinga is het meest noordelijke puntje van New Zealand en je kunt daar de twee zeeën Tasman Sea en Pacific Ocean samen zien komen. Cape Reinga is (mede) ontdekt door Abel Tasman, een Nederlandse ontdekkingsreiziger die toen der tijd actief was bij de VOC (denk ik). De Ninety Miles Beach was overigens geen Ninety Miles maar iets van 45.. Vroeger, lang geleden, dacht men dat het Ninety Miles was;) ze deden er namelijk drie dagen over en dachten dat ze 30 Miles per dag liepen. In New Zealand zijn best veel bezienswaardigheden vernoemd naar Abel Tasman zoals het nationaal park en een hoge berg (beide op het zuider eiland). En die berg kan ik nu ook zien hier bij Mapourika waar we nu liggen te zonnen .

Het sandboarden ging mij helaas niet zo goed af maar Tom wel. Ik ging veel te langzaam en de zandberg was zo hoog dat ik geen zin had om nog een keer omhoog te lopen.

Na Cape Reinga zijn we via de andere kant (oostkust) terug gereden richting Paihia met een weer een aantal tussenstops waaronder een stop bij een visrestaurant waar we volgens de gids de lekkerste fish and chips van het universum konden eten. We hebben ze geproefd en ja, voor zover kunnen we hem 100% gelijk geven! Super verse vis gefrituurd met lekker vettige dikke frieten! Ik heb al mijn vingers er bij afgelikt. Het restaurant heet Mangonui Fish Shop aan Doubtless Bay, dus als je een keer in de buurt bent...;) Na deze overheerlijke late lunch hebben we nog een korte stop gemaakt bij een rainforest en vervolgens doorgereden tot aan Paihia waar we voor ons hostel werden afgezet.

De volgende dag hadden we nog een tour maar dan met de boot. Het was een bootcruise door de Bay of Islands met als hoogtepunt dolfijnen en de famous 'Hole in the rock'. We hebben dolfijnen gezien en niet een of twee of drie, het waren er tientallen echt heel erg veel! Ook hele kleine baby dolfijntjes zagen we tussen papa en mama dolfijn boven het water uitspringen, echt heel erg schattig!! Na een lange stop in het water om van de dolfijnen te genieten en foto's te klikken zijn we doorgevaren. En het eerste stuk was leuk! De dolfijnen willen de boot bij houden en ze sprongen heel hoog boven water. Daarna was het nog steeds leuk alleen waren er geen dolfijnen meer. We konden vanaf daar wel goed de eilandjes zien. Mooie heuvel achtige eilandjes met groen gras, mooie bomen en bloemetjes en schaapjes. Uiteindelijk kwamen we bij de Hole in the rock en zijn we ook even door het gat heen gevaren ;). Op te terug weg vanaf die hole in te rock richting Paihia hebben we nog een stop gemaakt bij een van de vele eilandjes om te zwemmen in super helder water. Daarna terug in Paihia zijn we weer met de bus naar Aucklad gegaan en konden we eindelijk de volgende ochtend onze campervan ophalen die we voor drie weken gehuurd hebben (nu inmiddels nog maar een week te gaan).

De campervan is een grote auto (Toyota Estima) waar achterin een zitplek of een slaapplek is voor twee personen. Het zag er allemaal vet netjes uit toen we hem gingen ophalen (nu niet meer na alle schade die we hebben aangericht ;), grapje hoor!), helemaal top dus. Helemaal happy in het campervannetje zijn we als eerst naar de Hobbinton movieset gereden. Daar moet je natuurlijk wel even langs als je in New Zealand bent en zeker aangezien onze Tommie alle boeken en films van de Hobbit en Lord Of The Rings heeft gelezen en gezien. Het was echt peperduur om de movieset te kunnen zien (zoek de prijs maar op op internet), en het landschap als je er naartoe rijdt ziet er al heel erg Hobbit achtig uit (heuvelachtig met mooi groen gras en veel schapen), maar het was wel heel leuk om de set te zien en ook leuk om te weten hoe het allemaal gemaakt en bedacht is. Ik moet nu ook maar eens de Hobbit films gaan kijken. Het heeft twee jaar geduurd voor de Hobbit film om de set te maken en er werd maar liefst twaalf dagen gefilmd.

Na het bezoek aan de movieset zijn we door gereden naar Tauranga, daar woont soort van familie en mijn oom en tante waren op dat moment daar ook op vakantie dus we hadden al lang geleden afgesproken om elkaar in New Zealand elkaar te ontmoeten!! Het was heel erg leuk en wat wonen zij op een mooie plek, dat kun je je echt in Nederland niet voorstellen. Die avond hebben we lekker gebbqt en meteen van de mooie sterrenhemel kunnen genieten. De volgende dag sochtends eerst heeeeeerlijk ontbeten!! We ontbeten eerst alleen maar toast met la vache qui rit elke ochtend. Nu hadden we daar heerlijk zelfgemaakte muesli (iets voor jou mam), verse melk en zelfgebakken brood. Volgens mij hebben Tom en ik ontbeten alsof we onszelf de afgelopen tijd hadden uitgehongerd ;). Na het ontbijt zijn we richting Rotorua gegaan met de hele bubs. Rotorua staat bekend om de Maori cultuur en het vulcanisch gebied met de vele 'thermo pools'. We zijn naar een Maori village geweest en hebben van een Maori uitleg gehad over hun cultuur en het vulcanisch gebied. Ik weet de naam van het dorpje niet helemaal meer, de naam bestond namelijk uit 37 letters. Het langste woord uit hun cultuur had meer dan 80 letters. Wij mochten het dorp whakarewarewa noemen, al moeilijk genoeg. Het dorpje ruikt naar rotte eieren, en dat komt door de vele geisers, hete geothermische waterbronnen. Die waterbronnen zijn heet, tot kokend water aan toe. De Maoris gebruiken die bronnen om in te koken en van putten maken ze magnetrons ;). Het koken gaat zeer snel.

We hebben daar een Hangi pie geproefd, een hartig taartje uit hun cultuur en we hebben nog een dansoptreden gezien.

Na dit cultureel uitje zijn we ook nog voor een avonturistisch uitje gegaan. Ergens met een gondel naar boven gegaan om vervolgens een stuk naar beneden te gaan via een klein karretje op de Luge (soort rodelen). Daarna mega groot ijs gegeten, was meer Amerikaans formaat. Savonds hebben we heerlijk pizza gegeten, weer gegeten alsof we uitgehongerd waren. De volgende dag hebben we afscheid genomen en zijn Tom en ik met de auto doorgereden naar Waitomo caves voor nog meer avontuur.

De tocht de we geboekt hadden bij Waitomo caves begon met 35m naar beneden de grot in abseilen, gevolgd door een tokkelbaan pikdonker zodat we echt diep in de grot zaten. In de grotten hebben we vele Glowworms gezien, daar zijn de grotten vooral bekend voor. Maar in plaats van om deze Glowworms met een boottochtje door de grot te bezichtigen hadden wij voor de avontuurlijke weg gekozen. Na de tokkelbaan moesten we met een opblaasband het water in springen van nog een best hoog plateau. Best eng, en al helemaal toen ik in het water terecht kwam want ik schrok toch van hoe koud het water was!! Dobberend op de band hebben we de Glowworms bekeken. (We dachten allebei dat het Sportiom de inspiratie hier heeft opgedaan;), daar is het ook rotsachtig met een donkere glijbaan met kleine lichtjes). Als laatst zijn we nog door de donkere grotten en het water heen geklauterd met als slot het beklimmen van twee watervallen om zo weer uit de grot te komen, terug naar het daglicht. Uiteindelijk hebben we zo'n vier uur in de grotten doorgebracht en we vonden het heel vet ;)!

Na dit avontuur hebben we onze trip voortgezet richting Taupo (midden van het noorder eiland), daar ligt het grootste meer van New Zealand en dat ligt overigens in de krater van een vulcaan. In Taupo was het de eerste nacht om op een camping te slapen. We kwamen best laat aan, het was al donker dus we hebben de eerste beste camping uitgekozen, was best prijzig maarja nog wel even genieten van de keuken en warme douche!! Het links rijden gaat ons overigens beide goed af! Het is eigenlijk helemaal niet wennen. Er staan ook genoeg borden met Keep left. In het begin was het alleen even goed nadenken bij het maken van een bocht.

In Taupo zijn we een dag geweest, daar zijn we naar een waterval geweest waar 20.000 liter water per seconde doorheen gaat!! Eind van de middag zijn we, langs het meer, iets verder naar het zuiden door gereden naar Tongariro National Park. Die overnachting hebben we doorgebracht op een camping waar alleen een wctje aanwezig is (lees: gat in de grond). We hadden zelf genoeg water mee, en we hebben een eigen douche gekocht (zak water dat overdag in de zon wordt opgewarmd). Maar die is tot nu toe pas een keer door Tom gebruikt . Dus soms stinken we behoorlijk ;), op veel campings is er namelijk geen douche. Als er dan een douche op de camping is dan douchen we minstens twee keer voor een overnachting hahahaha.

Maargoed, na de eerste back to basic camping overnachting te hebben overleefd zijn we heel vroeg opgestaan om in het National Park een van 's werelds meest beroemde dagtochten te maken: Tongariro Alpine Crossing, 19,4 km daar stond zo'n 7 uur voor gepland. Het was een super mooie tocht, maar wel heel erg zwaar. De eerste 8 km was flink omhoog klimmen. En dat heb ik met (bloed), zweet en tranen gedaan. Tom niet, die had zoveel energie die rende nog net niet het hele stuk naar boven. Maar Sassie zet ook door tot die top is bereikt en toen was ik ook trots en blij dat ik het had gedaan! We stonden boven op inactieve vulcanen waar we door craters heen moesten lopen, geweldig mooi. Aan de andere kant van de vulcanen zijn we naar beneden gelopen en zagen we drie super blauwe meren liggen, daar lekker onze lunch opgegeten. Nadat we langs de meren waren gelopen konden we langs het laatste gedeelte beginnen, de afdaling, zo'n 9 km denk ik. In het begin dacht ik YES nu lekker naar beneden zijn over anderhalf uur vast wel beneden. Maar 9 km stijl naar beneden is ook zwaar in de benen. We liepen door een actief vulcanisch gebied naar beneden en konden in de verte een actieve vulcaan zien!! Daarna verder naar beneden gelopen en het laatste halfuur liepen we zo snel omdat we bij elke bocht dachten daar zal de parkeerplaats wel zijn, maar dat duurde dus nog een half uur. Uiteindelijk hebben we er 6 uur en 3 kwartier over gedaan. Volgende dag allebei behoorlijk spierpijn ;).

Na de wandeling zijn we een stuk naar het zuiden gereden waar een camping was met koude douche, ook prima! Na zo'n wandeling moet er wel gedoucht worden hihi. Volgende dag helemaal door naar het zuiden naar Wellington, vanaf die stad gaat de Ferry naar het zuider eiland. We hebben een dag in Wellington doorgebracht, alleen een museum gezien omdat het buiten regende. Het was een leuk museum waar we wat meer geleerd hebben over vulcanen en aardbevingen.

Die avond stonden we op een mooie basic camping (wel met douche;)) in de mooie natuur. De volgende dag zijn we met de ferry naar het zuider eiland gegaan! Mooie tocht van 3 uur. De campervan is ook meegegaan op de ferry die kunnen we namelijk in Christchurch inleveren.

Om het verslag niet al te lang te maken lezen jullie de verhalen over het zuider eiland in een ander verslag!

• 25 Januari 2015 - 13:25

Janneke:

Fijn om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! Geniet van New Zealand!!! Groetjes van Janneke

• 26 Januari 2015 - 17:19

Aimy:

Waaah top verslag weer! Jullie maken me weer mooi jaloers :) :)
    Geniet ervan schatjes! Lekker met klamboe in de campervan haha!

xxxx

• 30 Januari 2015 - 08:59

Carla:

Wauw geweldig wat ik allemaal lees en mooi geschreven weer Saskia xxx

• 31 Januari 2015 - 21:59

Ruud:

Super gaafverslag, ik kijk alweer uit naar de volgende! Geniet van de mooie reis, voor je het weet ben je alweer ingeburgerd in Nederland!

• 06 Februari 2015 - 21:11

Saskia:

Wauw wat een trip maken jullie zeg!
    Helemaal geweldig.
    Zou zo op vliegtuig willen stappen.
    Veel plezier nog!
    Enne lever die campervan maar weer netjes in he? ;-))