Australië deel 2! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu Australië deel 2! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Saskia Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Australië deel 2!

Door: sassie

Blijf op de hoogte en volg Saskia

24 Januari 2015 | Australië, Gold Coast

G'day everybody!

Het is weer tijd voor een update. Ruim drie weken geleden hebben we jullie voorzien van een uitgebreid verslag, eens zien of dat nu weer zo is ;-).

We hebben het nog steeds erg naar ons zin.. Het wordt juist elke dag geweldiger, leuker en mooier! De tijd vliegt steeds sneller, dat is eigenlijk het enige nadeel van deze pret, hadden we maar geen terug vlucht geboekt.. En ook de vele muggenbulten zijn minder grappig.

We zijn overigens erg verslaafd aan gratis WiFi, we weten zelfs de mensen die al een aantal maanden in Aussi zijn te vertellen waar ze goede WiFi kunnen krijgen , dat is toch eigenlijk niet normaal. Maarja het thuisfront moet ook up to date blijven en de foto's moeten veilig gesteld worden en vooral in dat laatste zit best veel tijd.

Maaaaargoed, bij het verslag van drie weken geleden waren we in Surfers Paradise. Die dag erna is onze trip verder gegaan richting Sydney, met eerst een tussenstop in Byron Bay en Newcastle.

Byron Bay
Van te voren wisten we niet hoe Byron Bay er uit zou zien, daar kwamen we vooral achter toen we arriveerden in Byron Bay. Byron Bay is echt een hippie dorpje. Het ziet er echt ontzettend leuk en kleurrijk uit, met veel hippies die muziek maken op straat en zelfgemaakte spulletjes verkopen. We waren blij verrast! De eerste dag zijn we daar naar een markt gegaan en hebben er lekker geluncht en rondgelopen. Daarna hebben we het strand gecheckt. De volgende dag hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de lighthouse. We kwamen langs verschillende mooie strandjes en een nationaal natuurpark waar we veel dolfijnen langs de kust zagen zwemmen!! Vanaf de lighthouse hadden we prachtig uitzicht over byron bay en bergen die op de achtergrond liggen. De terug weg hebben we via het bos gelopen en daar hebben we een wallaby gespot. 'S avonds hebben we bij een Aussi bar heerlijk fruitig bier uit Byron Bay gedronken onder het genot van een live bandje. De laatste dag hebben we een kayak tocht gemaakt door het nationaal marine park, waar we ook dolfijnen zouden spotten. Helaas hebben we die niet gezien.. Maar we hadden al het geluk dat we ze tijdens de wandeling gezien hebben. Na deze kayak tocht moesten we direct de nachtbus halen richting Newcastle.

Newcaslte
De bus arriveerde om 4.30 uur op de dag voor kerstmis in Newcastle. Alles was muisstil en pikdonker, het hostel zou pas om 7.00 uur open gaan. Dus wat te doen? Juist! WiFi in het park opzoeken! En ja hoor, gevonden. In Nederland was het daar 's avonds dus was er alle tijd voor FaceTime, en het werkte goed. Na de FaceTime sessie begon het bijna ligt te worden dus zijn we naar het strand gelopen met onze backpacks en hebben we de zonsopgang gezien! Het was rond dat tijdstip, uurtje of 6, al erg druk op het strand met surfers en hardlopers.

We zijn een sochtends nadat we onze backpack in het hostel gedropt hadden nog een stuk langs de kust gelopen. Daarna zijn we naar het centrum gelopen. Newcastle zelf is maar een klein plaatsje en dat hadden we dan ook best snel gezien. Smiddags hebben we ons vermaakt met een lange wandeltocht naar de Aldi om het kerstdinner in te slaan (twee dagen vis, aardappelkoekjes en wokgroente uit de diepvries). Op kerstavond hebben we een erg lekker en gezellig kerstdinner gehad met het hostel. Op eerste kerstdag hebben we lekker lang aan het strand gelegen en genoten van het lekkere weer. We hadden allebei onze kerstmuts op maar geen kerstgevoel. Tweede kerstdag zijn we met de bus naar port Stephens gegaan om te sandboarden!! Dat was erg geslaagd! Het zand zat werkelijk overal!! Savonds genoten van het kerstdinner, het was nog lekkerder dan de eerste dag haha. De volgende dag was het tijd om naar Sydney te gaan! De laatste stop in australie alweer!

Sydney
We zijn met de trein naar Sydney gegaan. Met onze hop on hop off ticket met de bus hadden we om 5 uur in de ochtend de bus moeten nemen... En de trein was 8$ voor een rit van twee uur, dus de keuze was snel gemaakt. Het was nog een mooie rit ook nog en we reden over de harbour bridge en langs het opera house Sydney binnen, spectaculair he
We hadden voor 7 nachten een hostel geboekt. In verband met oud en nieuw moest je er namelijk 7 nachten blijven. Het hostel lag op een goede locatie, alles van het centrum was op loopafstand. Sydney is echt een gave stad en we hebben ons dan ook niet hoeven vervelen! Naast alle standaard bezichtigingen zullen we even de hoogtepunten vertellen. Om te beginnen hebben we 's avonds lekker genoten van het uitzicht op de Opera House en Harbour Bridge onder het genot van een lekker flesje bubbelwijn samen met een aantal andere Nederlanders uit het hostel. Daarnaast valt Bondi beach ook onder de hoogtepunten. Op het eerste gezicht is het niet een super bijzonder strand, maar het is zo ongelooflijk groot en super druk en natuurlijk wereldberoemd, dat we er wel een bezoekje moesten wagen. Twee keer kwamen dolfijnen vlak langs het strand langszwemmen en echt bijna iedereen op het strand liep naar voren om ze te bewonderen en 'oooooohhh' te roepen. In het stadje bij Bondi hebben we een overheerlijk broodje falafel gegeten zodat we weer genoeg energie hadden om aan een wandeling te beginnen. We hebben vanuit Bondi een mooie wandeling gemaakt naar Coogee beach waarbij we gave rotsfoto's konden maken en vele leuke strandjes onderweg tegen zijn gekomen! Eenmaal aangekomen bi Coogee kwam er best snel een onweersbui dus toen hebben we maar de bus terug gepakt naar Sydney.

Als laatste valt natuurlijk onder de hoogtepunten New Years Eve. Van te voren was het lastig om te bepalen wat we nou zouden gaan doen en welke plek nou het beste zou zijn om het vuurwerk te bekijken. We hebben twee visitor centers om advies gevraagd en zij gaven aan dat je op alle plekken om 6.00 uur in de ochtend aanwezig moest zijn... Poeh... Maar dat hebben we dus wel gedaan! Samen met een andere Nederlander die we in het hostel ontmoet hebben zijn we om 6.00 vanuit het hostel naar de botanic gardens gelopen om daar in de rij te gaan staan voor een mooi plekje voor het vuurwerk. We waren lang niet de eerste in de rij, mensen hebben er zelfs overnacht haha! Om 10.00 uur ging het park open. We hadden een leuke plek waar we de harbour bridge goed konden zien. En inmiddels waren er meer Nederlanders van het hostel bij ons gaan zitten. Toen we eenmaal in het park lagen was het denk ik 11 uur en hoefden we nog maar 13 uur te wachten tot het vuurwerk! Gelukkig ging het wachten super snel het was echt een leuke en gezellige dag. Om 21.00 uur begon het kindervuurwerk van maar liefst 8 minuten en om 0.00 kregen we het echte vuurwerk van maar liefst 12 minuten hahaha. Het was wel echt heel erg gaaf om er bij te zijn en we konden de brug goed zien! Helaas konden we het aftellen niet zien dus ineens begon het vuurwerk haha, we waren eerst een beetje in de war dat het zo maar begon zonder aftellen, maar het gebeurde dus blijkbaar wel haha!

Manly en Blue Mountains
Na de week Sydney hadden we nog van zaterdag tot en met woensdag om ergens naar toe te gaan. Die woensdag, 7 januari, vertrok onze vlucht naar Auckland (Nieuw-Zeeland!!!). Zaterdag zijn we met de ferry naar Manly gegaan, dat hoort bij Sydney. Het was een leuke tocht omdat je dan veel dingen van Sydney vanuit het water goed kan zien. Bij Manly hebben we een overnachting gehad. Die dag hebben we een wandeling gemaakt door het nationaal natuurpark waarbij we eerst langs twee leuke strandjes kwamen waar we even gesnorkeld hebben voor we echt aan de wandeling begon. Het was een lange wandeling waar we denk ik toch zo'n vier a vijf uur op onze slippertjes mee bezig zijn geweest. Maar het was de moeite waard!! Eerst moesten we een stuk omhoog lopen en kwamen we op de rotsen langs het water uit. Later hadden we prachtig uitzicht waarbij we Sydney in de verte zagen liggen. Daarna moesten we nog een flink stuk via de andere kant van het nationaal park terug richting Manly lopen. Inmiddels hadden we al redelijk honger maar ons laatste bakje met aardbeien was al opgegeten en verder hadden we geen eten bij.
Ondanks dat zijn we toch ergens bij een mini strandje in een mooie baai nog lekker gaan zwemmen voor een beetje verkoeling. Daarna terug bij het hostel hadden we mega honger en hebben we snel gedouched en lekker in de stad gegeten. Lekker fish en chips voor Sas en een steak en chips voor Tom. De volgende dag zijn we met de ferry teruggegaan naar Sydney en hebben we de trein genomen naar Katoomba, oftewel Blue Mountains.

Blue Mountains
In dit prachtige nationaal park zijn we twee en halve dag geweest en hebben twee mooie wandelingen gemaakt. De Blue Mountains is een soort vallei waarover je vanuit verschillende dorpjes die er om heen liggen prachtig uitzicht hebt over de rotsen en de bomen die naar het dal toe gaan.
Bij de eerste wandeling zijn we via steile trapjes en ladders helemaal langs de rotsen naar het dal gelopen. Met de gedachte dat we dat eind ook ooit weer omhoog zouden moeten lopen... 'S ochtends was het weer nog wat regenachtig en heel mistig dus tijdens de tocht naar beneden zagen we alleenmaar de rots en de trappen, verder alleen mist.. Terwijl het uitzicht geweldig had moeten zijn. Eenmaal in het dal liepen we langs vele watervallen langzaam weer omhoog en het weer klaarde steeds meer op en konden we steeds beter zien hoe mooi de wandeling was! Uiteindelijk weer boven was het weer zonnig en hadden we prachtig uitzicht. We hebben daarom nog een stuk boven langs de Cliff gelopen om van het uitzicht te genieten. Uiteindelijk hebben we lang gelopen, van 9.30 tot 17.00 uur ongeveer. Het was het waard!!
De volgende dag hebben we nog een wandeling gemaakt, gekozen voor een makkelijkere en kortere wandeling. De wandeling zou 2,5 uur duren, uiteindelijk denk ik 4 uur over gedaan vanwege het mooie weer en het mooie uitzicht. Ook weer veel watervallen gezien.

Na deze wandeling zijn we naar het hostel gegaan om op te frissen, backpack op te halen om weer twee uurtjes in de trein naar Sydney te zitten. De volgende dag zijn we namelijk van Sydney naar Auckland gevlogen!

We zitten inmiddels al anderhalve week in Nieuw-Zeeland en wat is het een mooi land!! We hebben een campervan gehuurd en het is geweldig, we kunnen overal heen waar we willen, stoppen waar we willen en wanneer we willen en lekker camperen. Morgen gaan we met de Ferry van het noorder eiland naar het zuider eiland. In het volgende verslag zullen we uitgebreid vertellen over Nieuw-Zeeland!!!

Heeeeeeel veeeeeeeel liefs en groetjes!!!!! Tom en Sas

• 24 Januari 2015 - 00:50

Sas En Tom:

G'day everybody!

• 24 Januari 2015 - 12:15

Opa J En Oma A:

Wat een moeite om het thuisfront teplezieren!!!!!!
    Met de hulp van je moeder kwam alles toch bij ons terecht. Bedankt!!
    Zijn natuurlijk heeeeel benieuwd naar die foto's, maar we zullen nog wat geduld moeten hebben